آرشیو چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۴۶۱۲
صفحه آخر
۱۶
ایرانشهر

سال نو برای همه زیست مندان

دکتر اسماعیل کهرم

به راستی که پدران مان با انتخاب این زمان برای سال نو ، نشان دادند دانش بیشتری از ما داشتند و کره زمین را بهتر از ما می شناختند. در هر جایی از نیمکره شمالی کره زمین این روزها هوا تغییر کرده، روزها بلندتر شده و درجه دما چنان بالا رفته که بسیاری شوفاژها را خاموش کرده اند. این توجه به افزایش دما و تغییر سبک زندگی تنها مربوط به جامعه انسانی نیست ، تمام زیست مندان اعم از گیاهان و جانوران متوجه چنین تغییراتی هستند، نگاهی به درختان خیابان بیندازید، برخی شکوفه زده اند و برخی دیگر برگ های سبزشان را به رخ می کشند. به جانوران نگاه کنید، بهار فصل زادآوری برای آنها هم هست ، آن زمان که زمین سبز می شود و می توانند از علف های تازه رسته تغذیه کنند.

با وجود تعلق این کره به تمام زیست مندان ، انسان ها گمان می کنند زمین تنها به آنها تعلق دارد و می توانند هرگونه بخواهند با آن رفتار کنند، از استفاده از نارنجک و ترقه در زمان چهارشنبه سوری که صدای بلندش به سکته و مرگ گونه هایی از پرندگان منجر می شود تا رها کردن ماهی های قرمز سفره هفت سین در رودخانه ها.

به عنوان یک شکاربان قدیمی از همه درخواست می کنم که مراقب این طبیعت باشیم. مبادا کاری کنیم خدایی نکرده به گیاهانی که رخت نو به تن کرده اند و جانورانی که در این زمان فرزندآوری کرده اند، آسیب برسانیم. در مقابل نوروز و عید را با تمام مخلوقات و موجودات جشن بگیریم و بدانیم بدون طبیعت ما هیچ نیستیم، قدردان زمین باشیم و بدانیم نوروز لباس نویی بر تن آن است.