آرشیو شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹، شماره ۵۶۲۶
اقتصاد
۳

رکود بدتر از تورم است

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تهران در خصوص جهش تولید در شرایط کرونا گفت: بدون هیچ شکی بیماری کرونا اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اما مساله اصلی اقتصاد کشورمان به داخل برمی گردد به همین دلیل و با وجود کاهش شدید قیمت نفت و به تبع آن کاهش قیمت فرآورده های نفتی و فلزات کشورمان صرفا با کاهش صادرات روبه رو خواهد شد و بحران جدی آن را تهدید نمی کند. وی با بیان این که کرونا می تواند فرصت و تلنگری برای جهش اقتصاد کشورمان باشد، اظهار کرد: دولت اگر به تولید محصولات بهداشتی و دارویی و پلاستیکی کمک کند می تواند در این زمینه شاهد رونق تولید باشد و حتی بعد از پایان کروناویروس به بازارهای منطقه ای و جهانی صادرات انجام دهد.

شقاقی شهری گفت: از طرف دیگر باید گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال مورد توجه ویژه مسوولان قرار گیرد، چون در این دوران شاهد توسعه اقتصادهایی بودیم که در بستر هوشمند و دیجیتال فعالیت داشتند.

وی افزود: این در حالی است که بنگاه ها و واحدهای تولیدی که در بستر اقتصاد سنتی به فعالیت خود مشغول بودند همه چشم امیدشان به بازار اسفند و فروردین به دلیل حجم بالای گردش پول در این ماه ها بود، ولی با شیوع کرونا ویروس این واحدهای تولیدی زیان گسترده ای دیدند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: به اعتقاد بنده در شرایط فعلی دولت باید از هیچ کمکی برای نجات این واحدهای تولیدی دریغ نکند و حتی بانک ها به یاری آنها بشتابند بنابراین لازم است هر چه سریع تر دولت سیاست های پولی انبساطی را در کشور پیاده کند هرچند که این سیاست ها ممکن است تورم زا باشند، ولی در وضعیت فعلی تورم بهتر از رکود و عدم تولید است.

شقاقی شهری گفت: به عبارت دیگر و با توجه به وضعیتی که وجود دارد، دولت باید در سیاست های مالی خود تجدیدنظر اساسی کند، در سالیان گذشته سیاست های انقباضی به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی حاصل از تحریم ها اتخاذ شد، از سوی دیگر به دلیل این که نرخ تورم با رشد بسیار فزاینده ای روبه رو بود، اتخاذ سیاست انقباضی اجتناب ناپذیر بود، اما در وضعیت فعلی که شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از کسب وکارها با تعطیلی مواجه شوند، تدوین یک بسته حمایتی اجتناب ناپذیر است و برای انجام این کار باید سیاست های انبساطی در نظر گرفته شود.