آرشیو سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹، شماره ۷۳۱۶
فرهنگی
۱۴
کتاب روز

پیش از آنکه بخوابم

سیده مریم سادات گوشه

«پیش از آنکه بخوابم» اثری است جذاب و با تعلیق بسیار با تصویرهایی جاندار به قلم اس جی واتسون نویسنده انگلیسی.اثری که پس از چاپ خوش درخشید و در فهرست پرفروش های «ساندی تایمز» و «نیویورک تایمز» قرار گرفت و با استقبال مخاطبان جهانی روبرو شد. به طوریکه تاکنون به بیش از 40 زبان ترجمه شده است. قصه این رمان بر مبنای توامان خیال و واقعیت است. کریستین زن قهرمان این داستان دچار بیماری فراموشی حاد است. او هر روز که از خواب بیدار می شود نمی داند کجاست و چه کسی است؟ فقط گذشته های دور از جنس کودکی اش را به خاطر می آورد. اما در این بین دکتر ناش که می خواهد در مورد بیماری او که از نوادر است تحقیق کند او را به سمت بیان خاطراتش و نوشتن آنها می کشاند. خواننده وقتی  رمان را می خواند دچار چالش جدی می شود. گاهی  می ترسد و گاهی با خود کلنجار می رود به خاطر همذات پنداری های  ناخودآگاهش و حتی احساس می کند با اینکه مبتلا به فراموشی نیست اما به نوعی مثل او زندگی می کند. در حقیقت این رمان نماد زندگی تمام انسان هاست. آدم هایی که در دنیای کنونی در تناقضات بسیاری زندگی می کنند. گاهی به هم اعتماد می کنند و گاهی نمی دانند حاصل اعتمادشان سرانجامی دارد یا ندارد؟

نویسنده بخوبی توانسته لایه های پیچیده انسان را درقالب مرور خاطرات یک زن میانسال که حافظه اش را بسختی واکاوی می کند، بیان کند. درونمایه داستان بخوبی عشق، زندگی و خلاهایی ناشی از سرگشتگی انسان و غلیان های درون آدمی را در مقابل هم قرار می دهد. سرگشتگی ای که درون همه انواع بشر است. همانی که او را لحظه هایی بی قرار می کند و در مقابل حرارت عشق است که روزنه امید را بر او می گشاید تا خود را در قالب فراموشی با تلاشی مضاعف باز یابد.

نکته حایزاهمیت در این داستان سیر تواتر قصه هایی است که با تعلیق قوی مخاطب را به نوعی غافلگیر می کند و به نوعی ژانر رمان را جنایی می کند. راوی داستان آنقدر هوشمندانه جلوتر از مخاطب پیش می رود که خواننده در انتهای رمان به حقایق پی می برد. حقایقی که در طی داستان البته گاهی حدس هایی می زند حدس هایی که او را تا انتهای داستان می کشاند. مثل فیلم های پلیسی و جنایی.

نقطه اوج داستان آنجاست که کریستین پی به راز از بین رفتن حافظه اش در اتاق یک هتل می برد. نکته مهمی که این رمان را جذاب کرده است این است که یک مرد شخصیت یک زن را به گونه ای به تصویر کشیده  و احساسات زنانه را بیان کرده به گونه ای که انگار یک زن داستان را نوشته است.

همین باعث شده است که ساختار قوی و حرفه ای بر رمان حاکم شود. ساختاری مبتنی بر خاطرات  با تکنیکی که ناخودآگاه به درون شخصیت اصلی داستان نفوذ می کند. قهرمانی که هر بار می خواهد بخوابد در رنج و عذاب لحظه ای است که دوباره بیدار شود و کوله بار خاطراتش را از هم گسیخته و در هزار توی ذهنش بسختی کاوش کند.

رمان

نویسنده: اس جی واتسون

ترجمه: شقایق قندهاری

نشر آموت