آرشیو سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۳۵
صفحه آخر (جهان)
۱۰

واکنش ها به ترور عضو برجسته حزب الله؛ «کار موساد است»

تقریبا همه منابع، موساد و مزدوران آن را مظنون اصلی ترور «محمد علی یونس» از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان معرفی کرده اند.

«محمد علی یونس» از فرماندهان ارشد حزب الله روز شنبه در جنوب لبنان توسط افراد ناشناس ترور شد و به شهادت رسید. به گفته منابع غیررسمی، او مسئولیت تعقیب مزدوران و نفوذی ها را برعهده داشته است. به گزارش روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی»، پیکر او داخل یک خودرو در جاده شهرک «قعقیه الجسر» به «زوطر» در استان «النبطیه» در جنوب لبنان در حالی پیدا شد که آثار شلیک گلوله و ضربات چاقو روی بدنش بود.

گشتی های سرویس های مختلف امنیتی لبنان پس از پیدا شدن پیکر خون آلود این فرمانده حزب الله در مکان حادثه حاضر شده و تحقیقات خود را آغاز کردند. هنوز دلیل ترور یونس به درستی مشخص نیست، اما بیانیه حزب الله در تبریک و تسلیت شهادت این رهبر خود حاکی از مرتبط بودن ترور وی با عملیات امنیتی آن دارد.

این روزنامه به نقل از پایگاه خبری «جنوبیه» لبنان آورده: «یونس در تعقیب یکی از اهداف حزب الله بود و یک نفر دیگر هم از همان واحد نیروهای مربوط به ماموریتش نیز او را همراهی می کرد که در حومه شهرک زوطر در یک کمین توسط سه خودرو که یکی از آنها یک دستگاه جیپ بوده گرفتار می شوند.»

«علی الامین» تحلیلگر لبنانی در یادداشتی برای روزنامه «نداء الوطن» برخی گمانه زنی ها مانند ارتباط دادن ترور «محمد علی یونس» به پرونده جاسوس رژیم صهیونیستی «عامر الفاخوری» یا ترور «انطوان حایک» (از افراد مرتبط با الفاخوری) در اردوگاه «المیه و میه» را مطرح کرده و نوشته: «حزب الله وارد یک جنگ امنیتی و اطلاعاتی نرم شده است.»

روزنامه «رای الیوم» نیز در گزارشی نوشته، ترور یونس در یک کمین روشن می کند که این توطئه در چارچوب «تحریک حزب الله، اعضای کادر آن و هل دادن آن به سمت اقدامات انتقام جویانه فوری از اسرائیل و مزدوران آن در لبنان صورت می گیرد.»

تحلیل های متفاوت در مورد این ترور همچنان ادامه دارد و باید منتظر بود حزب الله پس از تحقیقات خود و نیز در نظر گرفتن ابعاد امنیتی ماجرا مواضع خود را اتخاذ کند تا بتوان از ابعاد محتمل دیگری که تا کنون پنهان مانده است باخبر شویم.