آرشیو چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۱
اقتصادی
۴

رئیس اتاق بازرگانی تهران: روش واگذاری های دولت خلاف اصل 44 است

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از روش خصوصی سازی دولت گفت: دولت سهام را عرضه می کند، اما مدیریت سهامی را که عرضه می کند همچنان در دست خود نگه می دارد که این خلاف اصل 44 قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود خوانساری اظهار داشت: با توجه به اینکه نقدینگی کشور به دو هزار و 470 هزار میلیارد تومان رسیده است، باید بگویم این وضعیت مثل بهمنی است که هر جا قصد رفتن داشته باشد، قابلیت این را دارد که آنجا را تخریب یا احیا کند. این رقم در مقایسه با اسفند سال 97 حدود 31 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه اثر این نقدینگی را در بازار سرمایه شاهد هستیم، گفت: افزایش قیمت ها در طلا، سکه، ارز و خودرو در اثر افزایش نقدینگی است، این در شرایطی است که در بودجه سال 99 کسری بزرگ 120 هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده است که با توجه به وقوع پدیده کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت، اقتصاد کشور در شرایط سختی قرار گرفته است.

خوانساری اضافه کرد:  شیوع ویروس کرونا معلوم کرد دولت می تواند با هزینه و تعداد نیروی انسانی کمتر اداره شود و هیچ خللی هم در ارائه خدمات دولت پیش نیاید.

وی افزود: با چابکی که در تصمیم گیری های مرتبط با مدیریت اوضاع مخرب کرونا انجام گرفت، برخی از بروکراسی های اداری از جمله در تولید الکل حذف شد، به نحوی که به سرعت ظرف چند ساعت، دولت مجوز تغییر خطوط تولیدی را صادر کرد و این نشان می دهد اگر بخواهیم می توانیم اقتصاد را بدون بروکراسی و قواعد زاید اداره کنیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، پس می توانیم این روند را در ادامه مسیر اقتصاد ایران در سال 99 نیز ادامه دهیم.

خوانساری با اشاره به رشد خوب بازار بورس بیان کرد: بورس در اسفندماه شاهد 20 هزار میلیارد تومان خرید و فروش بود، که این رقم بی سابقه ای است؛ بنابراین دولت باید مراقبت لازم برای ادامه این روند داشته باشد. بنابراین  از دولت انتظار داریم که عرضه سهام اولیه را در بورس بیشتر کند تا عمق بازار سرمایه افزایش یافته و همچنین حباب نیز برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: دولت سهام را عرضه می کند، اما مدیریت سهامی را که عرضه می کند همچنان در دست خود نگه می دارد که این خلاف اصل 44 قانون اساسی است.