آرشیو چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۱
اقتصادی
۴

با شروع خرداد ماه مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان بر می گردد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از پایان انتظار صادرکنندگان برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: از اول خرداد استرداد این مالیات آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد لاهوتی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: بعد از کش و قوس های فراوان موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با بانک مرکزی بالاخره به سرانجام رسید و دستورالعمل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادر شد، به طوری که از اول خرداد استرداد این مالیات آغاز می شود.

گفتنی است، چند روز پیش منصور صفایی یزدی، فعال صادراتی گفته بود: «در ابتدای سال 98 صادرات داشته ایم و با بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات به کشور به تعهدات قانونی خود عمل کرده ایم. اما علی رغم گذشت بیش از یک سال از رفع تعهد ارزی، موفق به اخذ مالیات بر ارزش افزوده صادرات خود نشده ایم.»

لاهوتی در ادامه بیان کرد: از آنجا که امسال سال جهش تولید است و همه ما ملزم هستیم که سیاست گذاری ها و فعالیت ها را بر اساس جهش تولید تنظیم کنیم و در این جهت حرکت کنیم، اما واحدهای تولیدی ما به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و این کمبود در نتیجه عدم تخصیص ارز در بانک مرکزی طی دو ماه و نیم گذشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه واحدهای مختلفی با کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران مکاتبه داشته اند، گفت: این واحدها اعلام کرده اند که مواد اولیه آنها در شرف اتمام است و در صورت عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه با تعطیلی مواجه خواهند شد.

لاهوتی ادامه داد: اگر بانک مرکزی ارز در اختیار دارد و می تواند این ارز را تخصیص دهد، باید در کار تخصیص ارز تسریع کند و آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و اگر ارز ندارد، حداقل اجازه دهد، ارزهای صادراتی به معنای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا واحدهای تولیدی در سال جهش تولید با کمبود مواد اولیه مواجه نشوند.

وی افزود: هفته گذشته بارقه امیدی درخصوص واردات بدون انتقال ارز توسط سرپرست وزارت صمت مطرح شد، اما بلافاصله با اطلاعیه بانک مرکزی موضوع منتفی شد، بنابراین درخواست ما این است که اتاق بازرگانی تهران برای رفع مشکل تولیدکنندگان در مورد تامین ارز مکاتبه ای با بانک مرکزی داشته باشد.