آرشیو چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

نیوزویک: اینجا در آمریکا مردم بدون حکم دستگیر و بازجویی می شوند

یک نشریه آمریکایی نوشت، نیروهای امنیتی این کشور از این پس می توانند هر کسی را بدون حکم دادگاه و بدون شواهد و مدارک، دستگیر کنند و تحت پیگرد قرار دهند.

بر اساس دستور محرمانه دادستان آمریکا، دولت این کشور یک فهرست جدید نظارتی تحت نام «جرایم سازمان یافته» را ایجاد کرد، که شامل بیش از یک میلیون اسم می شود و بر این اساس، افراد بدون حکم دستگیری، تحت پیگرد قرار می گیرند.

به گزارش ایسنا، مجله «نیوزویک» در این باره نوشت که در فهرست مذکور نام افرادی وجود دارد که هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند. این فهرست به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، این اجازه را می دهد تا شهروندان آمریکایی را بدون حکم دستگیری یا شواهد مربوط به ارتکاب اعمال مجرمانه، بازداشت کرده و تحت پیگرد قرار دهد.

منابعی در درون دولت آمریکا گفتند، این فهرست نظارتی بیش از صدها شهر در سراسر آمریکا را پوشش می دهد.

یکی از اعضای ارشد اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به نیوزویک گفت، نام ده ها هزار آمریکایی ، که از وب سایت های خارجی یا رسانه های اجتماعی بازدید کرده اند، ممکن است در این فهرست قرار گرفته شده باشد و حتی پلیس محلی هم می تواند نام افراد را به این فهرست ارائه کند.

اگر اسامی افراد در این فهرست اضافه شود، فرد به عنوان مظنون به آژانس های اطلاعاتی معرفی می شود، خواه تحت نظارت قرار گیرد یا دستگیر شود. در سال 2018، گزارش هایی منتشر شد که اداره امنیت حمل ونقل آمریکا به صورت مخفیانه مسافران عادی هوایی را بر اساس برنامه ای به نام «آسمان های ساکت»، تحت نظر دارد و این مسئله مطرح شد که مقامات هوایی آمریکا تمامی مسافران را تحت نظارت دارند.