آرشیو پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۶۵۳
هنر و ادبیات
۱۱

معرفی کتاب

ایده آلیسم آلمانی

ایده آلیسم آلمانی راهنمای کیمبریج از مجموعه اندیشه و اندیشه ورزان اخیرا از سوی انتشارات علمی و فرهنگی روانه بازار کتاب شده است. کتاب ویراسته کارل آمریکس است و حسن مرتضوی آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب راهنمایی جامع و نافذ و روشنگر درباره آنچه دوره کلاسیک فلسفه آلمان تلقی می شود، است. مجموعه مقالات این کتاب توسط نویسندگانی چون فریدریک بیزر، پل گایر، آلن.وود و چارلز لارمور و دیگران به نگارش درآمده است. کارل آمریکس استاد فلسفه در دانشگاه نتردام و یکی از ویراستاران مجموعه کمبریج درباره تاریخ فلسفه است. در این مجلد درباره کانت، فیشته، هگل و شلینگ و دیگر معاصران شان مانند هولدرلین و شلایرماخر -که نفوذشان چشمگیر اما آثارشان در دنیای انگلیسی زبان، همچنین در زبان فارسی کمتر شناخته شده- با جزییات بحث می شود. جستارهای این مجلد با پی گرفتن و کندوکاو درون مایه های وحدت بخش ایده آلیسم آلمانی، به بحث درباره رابطه آن با رمانتیسیسم، روشنگری و فرهنگ اروپای سده های هفدهم و هجدهم می پردازند. نتیجه این کندوکاو بررسی روشنگرانه جنبش فلسفی غنی و پیچیده ای است که برای طیف وسیعی از خوانندگان فلسفه، الهیات، ادبیات و تاریخ ایده های آلمان جذاب خواهد بود. دوره ایده آلیسم آلمانی موجد پدیده ای فرهنگی است که جایگاه و نفوذش معمولا فقط با عصر طلایی آتن مقایسه می شود، به همین دلیل دوره ای از دهه 1770 تا 1840 که معمولا عصر ایده آلیسم آلمانی شناخته می شود اغلب در آلمان فقط دوره فلسفه کلاسیک آلمانی نامیده می شود. برخلاف بیشتر فلسفه های اواخر سده بیستم آثار متعلق به ایده آلیسم آلمانی همیشه می طلبد که فلسفه به چالش سنتی برای بیان روشن و اجمالی بنیادی ترین علائق ما بپردازد. این کتاب در 541 صفحه و به قیمت 30 هزار تومان روانه بازار شده است.

معنا در تاریخ 

انسان مدرن یک چشم با ایمان می بیند و یک چشم با عقل. از این روست که دیدگاهش در باب تاریخ، دیدگاهی مغشوش و آشفته است. تاریخ جهان غربی قرن ها از منظر مسیحی یا کلاسیک نگریسته می شد؛ از منظر ایمانی ژرف به پادشاهی خداوند یا باور به چرخه های ادبی و تکراری زندگی. با این همه، ذهن مدرن نه مسیحی است و نه پاگانی و تفاسیر مدرن از تاریخ ریشه ای مسیحی و پیامدهای غیرمسیحی دارند. کار لووینت (1973-1897) استاد فلسفه در دانشگاه یدلبرگ، در شرح این نظریه، با فیلسوفان قرن هجدهم و نوزدهم شروع می کند؛ فیلسوفانی که به لحاظ تاریخی به ما نزدیک ترند و شرحش را تا کتاب مقدس پی می گیرد و از این طریق آثار مورخان برجسته مسیحی و باستان را تحلیل می کند. «معنا در تاریخ» کتابی است متفاوت و بسیار پراهمیت... لوویت استاد تفاسیر فلسفی است و هر یک از فصل های کوتاه و چر مغزش همچون اثری هنری موزون و هماهنگند.»

نشانه شناسی موسیقی

کتاب «نشانه شناسی موسیقی» مجموعه ای از مهم ترین مقالاتی است که موسیقی را با رویکرد نشانه شناسی و زبان شناسی مورد مطالعه قرار داده اند. کتاب های بسیاری امروز در حوزه نشانه شناسی موسیقی نوشته شده اند که امیدواریم در آینده فرصتی برای ترجمه و ارائه آنها توسط ما و سایر پژوهشگران فراهم شود. کتاب حاضر دربر دارنده  6 مقاله است که به بحث و بررسی موسیقی در چارچوب 3 زمینه زبان شناسی، معنی شناسی و نشانه شناسی اجتماعی می پردازند.

 از بین مقاله های حاضر در مقاله تحت عناوین «تحلیل موسیقی از دیدگاه زبان شناسی» به قلم آزیتا افراشی و «چارلز سندرس پیرس، ژان ژاک ناتیه و معنای موسیقی» به قلم صادق رشیدی، به صورت تالیف دراختیار شما قرار گرفته اند، به همین دلیل این کتاب در حقیقت نوعی ترجمه و تحقیق به شمار می رود و تلاش شده تا دانش های موردنیاز در مورد نشانه شناسی موسیقی به صورت مبنایی دراختیار علاقه مندان قرار بگیرد.