آرشیو پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

دولت وفاق ملی: اگر مداخلات خبیثانه امارات نبود بحران لیبی تمام شده بود

به گفته وزیر کشور لیبی «مداخلات خبیثانه امارات» دلیل ادامه دار شدن بحران امروز لیبی است.

«فتحی باشاغا»، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی، با انتقادات تندی نسبت به توئیت های «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات درباره این کشور واکنش نشان داده و گفته: «قرقاش از طریق این توئیت ها سعی در مداخله در امور داخلی لیبی داشته و تظاهر می کند که کشورش برای حل سیاسی بحران و ضرورت آتش بس اصرار دارد».

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه «القدس العربی»، وزیر کشور دولت وفاق ملی همچنین اعلام کرده که، اگر «مداخلات خبیثانه» امارات در امور داخلی لیبی و «ارسال سلاح، همچنین اموال فاسد و تحریک به جنگ» از سوی این کشور نبود، بحران کنونی لیبی تمام شده بود.

قرقاش پیشتر در توئیتی نوشته بود: «بحران لیبی نزدیک به 10 سال است که ادامه دارد و لیبیایی ها تا زمانی که طرف های درگیر قصد دستیابی به دستاوردهای کوچک تاکتیکی را دارند فرصتی برای زندگی در یک کشور امن و مرفه را نخواهند داشت، بنابراین هیچ جایگزینی برای روند سیاسی به منظور برقراری ثبات پایدار در لیبی وجود ندارد».

آتش بس

از سوی دیگر خبر رسیده که،سخنگوی نیروهای حفتر، در پی شکست های متعدد اخیر این نیروها، اعلام کرده، از روز چهارشنبه تا پایان ماه رمضان با هدف اجتناب از درگیری ها به صورت یکجانبه آتش بس اعلام کرده است. همچنین نیروهایش به این منظور از طرابلس، پایتخت لیبی، [که تحت کنترل دولت وفاق ملی است] به مسافت دو تا سه کیلومتر عقب نشینی کرده اند. البته دولت وفاق این آتش بس را تنها «مانوری برای کاهش تبعات منفی شکست» توصیف کرده است. گفتنی است، لیبی از سال 2011 میلادی و در پی ساقط شدن «معمر قذافی»، دیکتاتور پیشین این کشور، وارد یک جنگ داخلی فرسایشی شده، که اگر از گروه های تروریستی حاضر در آن همچون داعش که هر از گاهی ظاهر می شوند بگذریم، دو طرف اصلی دارد، یکی دولت وفاق ملی به نخست وزیری «فائز السرج» (با حمایت کشورهایی چون ترکیه، قطر و...) و دیگری نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی تحت امر «خلیفه حفتر» (با حمایت امارات، مصر و...).