آرشیو پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۶۵۳
خواندنی ها
۱۳
کتابخانه

اگر نورث ایرانی بود

کانال علی رضاقلی، نویسنده ایرانی که کتاب جامعه شناسی نخبه کشی او برای همه آشناست، برشی از کتاب «اگر نورث ایرانی بود» را منتشر کرده است؛ برشی درباره هزینه مبادله! 

اگر ما در داخل نهادهای تاریخی خود غوطه ور باشیم، اقتصاددانان ما باید بگویند چرا در ایران تقسیم کار و تخصص گرایی به معنی دقیق در حوزه هایی مثل نظامات ایلی تعدادی از پژوهشگران ایرانی که قائل به تقسیم کار در ایل هستند، اجرای «نقش» های گوناگون را با تقسیم کار اشتباه می گیرند و همین طور در ده.

اصلا به وجود نیامد و در روستاها هم تقسیم کار مکانیکی (به تعبیر دورکیم) به وجود آمد و شهرها هم به نوبه خود ام القراء بودند، اگر اینها به خوبی با اندیشه های #نهادگرایی شکافته نشود، زندگی اقتصادی رانتی (شبه غارتی) و دلالی کنونی و به تعبیر اقتصاددانان «توزیع مجدد» تبیین نشدنی خواهد بود و هزینه های معاملاتی که #حقوق_مالکیت را ناکارآمد و ساختار انگیزشی را به سمت دلالی و توزیع مجدد می برند شناخته نخواهند شد.

فرق رهیافت #نهادگرا با رهیافت نئوکلاسیکی و رهیافت اسمیتی، پر هزینه بودن مبادله اقتصادی است.

توجه داشته باشیم که هزینه های مبادلاتی همیشه وجود دارد اما نکته مهم آن است که هزینه مبادلاتی اندک یا نزدیک صفر، حقوق مالکیت را کارا، تخصیص منابع را بهینه، ساختارهای انگیزشی را پرتحرک و سازنده می کند و هزینه معاملاتی بالا، نتیجه عکس می دهد.