آرشیو پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۶۶۶
زندگی: سلامت
۱۴
کلینیک جراحی

وقتی چاقی با جراحی متابولیک درمان می شود

دکتر شهاب شهابی (متخصص جراحی چاقی و متابولیک)

 ابتلا به سندرم متابولیک که سندرم مقاومت به انسولین و سندرم «ایکس» نیز نامیده می شود به این معناست که شما همزمان مبتلا به بیش از سه نارسایی مرتبط با متابولیسم هستید. این نارسایی ها عبارتند از:

 چاقی به ویژه چاقی شکمی (چاقی سیبی شکل).

 افزایش فشار خون سیستولیک (بالاتر از 120میلی متر جیوه) یا فشار دیاستولیک (بالاتر از 90 میلی متر جیوه).

 سطوح افزایش یافته تری گلیسرید و سطوح پایین کلسترول خوب.

 مقاومت به انسولین. انسولین هورمونی است که به تنظیم مقادیر قند خون کمک می کند. هرچه به اجزای بیشتری از سندرم متابولیک مبتلا باشید، به میزان بیشتری سلامت شما در معرض خطر است.

سندرم متابولیک نوعی ناهماهنگی هورمونی است. در نتیجه آن چاقی، دیابت نوع دوم، فشار خون و عملکرد نامناسب سوخت وساز کلسترول ایحاد می شود. سندرم متابولیک (سندرم سوخت وساز) می تواند باعث بیماری های قلبی و عروقی شود.

البته غیر از دو پیامد اصلی اش یعنی دیابت و بیماری های قلبی - عروقی با عوارض بسیار دیگری همچون کبد چرب، استئاتوز کبدی، سیروز کبدی، نارسایی مزمن کلیه، آلبومینوری، هیپریوریسمی و نقرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک و سندرم آپنه هنگام خواب نیز مطرح است.

در هر حال هنوز خط مقدم درمان سندرم متابولیک اصلاح شیوه زندگی یعنی داشتن برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم در جهت کاهش وزن است و در صورت بروز نیاز به مصرف دارو کارآمدترین دارو متفورمین بوده است. در موارد چاقی شدید که به روش های فوق پاسخ ندهد درمان جراحی کمک کننده خواهد بود.

تمام روش های استاندارد جراحی چاقی مانند اسلیو معده و انواع بایپس معده باعث کنترل و بهبود قابل توجه دیابت تیپ دو، فشار خون و چربی خون در افراد چاق می شود؛ لذا به جراحی چاقی جراحی متابولیک گفته می شود.

از آنجا که ثابت شده است درمان طبی در مقایسه با جراحی متابولیک دارای عوارض بیشتر درازمدت و کنترل ضعیف تر قند خون است امروزه جراحی متابولیک به عنوان یکی از درمان های قطعی دیابت تیپ دو مطرح است. باید توجه داشت جراحی متابولیک روش های مختلفی دارد و بسته به شرایط و وضعیت بیمار به طرق مختلف انجام می شود.