آرشیو شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

مصوبه جنجالی کنگره چین؛ هنگ کنگ خودمختاری اش را از دست می دهد

مجلس قانونگذاری چین قصد دارد در ارتباط با هنگ کنگ یک قانون جدید امنیتی وضع کند که به گفته منتقدان، این قانون می تواند به خودمختاری این منطقه خودگردان پایان بدهد.

پس از نا آرامی های سال گذشته هنگ کنگ، که تا همین اواخر نیز کم و بیش ادامه داشته است، دولت چین تصمیم گرفت، در ارتباط با هنگ کنگ، یک قانون جدید امنیتی وضع کند. براساس گزارش رویترز، یک مقام دولتی چین در این باره گفته است: کنگره ملی خلق چین قدرت مشروطه خود را به کار می گیرد تا یک چارچوب قانونی جدید و ساز و کار اجرایی برای محافظت از امنیت ملی در هنگ کنگ تصویب کند.

 این لایحه به دولت مرکزی در پکن اجازه خواهد داد که بدون در نظر گرفتن اختیارات مقام های دولت هنگ کنگ، در این شبه جزیره خودمختار تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند. رسانه های چین از این قانون به عنوان حامی امنیت ملی یاد کرده اند، اما مخالفان می گویند، تصویب چنین قانونی عملا به معنای «پایان خودمختاری هنگ کنگ» است. در خارج از چین نیز«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، تهدید کرد، در صورت حرکت پکن به سوی عملی کردن این لایحه، واشنگتن واکنش جدی نشان خواهد داد.

دیروز «کری لام» فرماندار هنگ کنگ در پی سخنان تحریک آمیز مقامات آمریکایی با هدف راه انداختن ناآرامی جدید در این بندر گفت، تصویب لایحه جدید، خدشه ای به استقلال قضایی هنگ کنگ وارد نمی کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لام شرح داد، قصد پکن از تصویب این لایحه، مبارزه با فعالیت های غیرقانونی است که دولت معتقد است به امنیت ملی صدمه وارد می کند.