آرشیو سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۴
اقتصادی
۴

طهماسب مظاهری: گردش مالی سهام عدالت سبب رونق بورس می شود

رئیس اسبق بانک مرکزی با رد نگرانی ها در مورد افزایش نقدینگی با آزادسازی سهام عدالت گفت: بحث نقدینگی ارتباطی به سهام عدالت ندارد و مربوط به پایه پولی است.

طهماسب مظاهری در برنامه تیتر امشب اظهار داشت: کشور های مختلف یارانه ها را به اشکال مختلف انجام می دهند. بسته تخصیص سهام در گذشته به سرانجام نرسید و کاری که امروز انجام شده کاری جسورانه و جدی است و امیدوارم کار نیمه تمام را دولت به نحو احسن انجام دهد. سهام عدالت و گردش مالی آن باعث رونق بازار سهام می شود.

وی با رد نگرانی ها در مورد افزایش نقدینگی با آزادسازی سهام عدالت گفت: بحث نقدینگی ارتباطی به سهام عدالت ندارد و مربوط به پایه پولی است. نقدینگی منفی، پدیده پولی است و آن به کارکرد دولت و بانک مرکزی برمی گردد. نقدینگی مربوط به گردش پول سهام عدالت مطلوب است و از نوع نقدینگی منفی نیست در ضمن حجم آن نیز کم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اکثر سهام داران نمی دانند که سهام چه شرکت هایی را دارند. سهام یک میلیون تومانی قیمت 13 سال پیش و قیمت بورسی امروز آن بیش از 9 میلیون تومان است. البته سهام غیر بورسی آن هم هست که به این اضافه می شود. باید در این رابطه به مردم و سهامداران توضیح داده شود.

طهماسب مظاهری با بیان اینکه خود سهامداران باید حوصله کنند و دانش کافی به دست بیاورند و با کارگزارانی در ارتباط باشند تا از سهام خود کسب اطلاع کنند، گفت: برخی پول لازم دارند و تصمیم بر فروش گرفته اند و برخی هم تست می کنند.

در همین زمینه، احسان عامری مقدم، کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه ذات بازار افت و خیز دارد، گفت: بازار در اوایل سال روند افزایشی داشت و اصلاحاتی را به خود دید. ارزش و ارزنده بودن سهام های عدالت ذاتی است و مردم نباید نگران باشند.

وی با بیان اینکه امکان فروش دائمی است، گفت: هموطنان سهام خود را نگه دارند و از اثرات بازار استفاده مفید داشته باشند. با توجه به شرایط فعلی و آزاد سازی سهام عدالت که نگرانی هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است، با توجه به ارزش معاملات، نگرانی ها بی مورد است و تاثیر منفی در بازار سرمایه نخواهد گذاشت.