آرشیو سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۴
اقتصادی
۴

زنگنه: قیمت نفت قابل پیش بینی نیست

وزیر نفت تصریح کرد: هیچ کسی نمی تواند در وضعیت فعلی قیمت نفت را پیش بینی کند، چرا که قیمت نفت تابع عرضه و تقاضاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای جهش تولید گفت: طرح توسعه میادین غرب کارون، بهره برداری از طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی، تکمیل بخش دریایی پارس جنوبی، شروع عملیات فاز 11 پارس جنوبی، اتمام پایانه جاسک، تکمیل طرح های گازرسانی روستایی، بهینه سازی مصرف گاز در داخل کشور از برنامه های اصلی امسال وزارت نفت است.

وی اظهار کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی کشور با بهره برداری از طرح های جهش دوم به 100 میلیون تن و ارزش 25 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

وزیر نفت یادآور شد: از دیگر برنامه های این وزارتخانه اینکه دیگر میعانات گازی کشور به طور مستقیم روی ریل صادرات قرار نخواهد گرفت و تمامی این میعانات با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و سیراف پالایش خواهند شد.

زنگنه افزود: پالایشگاه سیراف سوخت تولید نمی کند بلکه محصولاتی مثل نفتا تولید می کند که دوباره برای خوراک واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. تولید حداکثری میعانات گازی در کشور اعم از پارس جنوبی و میادین کناری آن یک میلیون بشکه است.

وی ادامه داد: تمامی این میعانات گازی در پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و سیراف مصرف و تبدیل به بنزین و خوراک واحدهای پتروشیمی خواهد شد.

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در شرایط فعلی می توان قیمت نفت را پیش بینی کرد، اظهار کرد: هیچ کسی نمی تواند در وضعیت فعلی قیمت نفت را پیش بینی کند، چون قیمت نفت تابع عرضه و تقاضاست؛ واقعیت امر اینکه طرف تقاضا خیلی مبهم است، به سبب اینکه معلوم نیست چه زمانی اقتصاد جهانی فعال می شود.

زنگنه افزود: رفتاری که آمریکا امروز با ایران می کند یک جنایت علیه بشریت است. اگر دنیا حساب و کتابی داشت می بایست آمریکایی ها به خاطر ارتکاب این جنایت ها محاکمه می شدند.