آرشیو سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۷۳۵۵
ایران زمین
۱۵

موج جدید کرونا در چهار شهر سیستان و بلوچستان

زهره افشار

روند فزاینده تعداد مبتلایان به کرونا در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان موجب شد زاهدان، ایرانشهر، چابهار و خاش بار دیگر به فهرست شهرهای با وضعیت قرمز در کشور برگردند. «احمد علی موهبتی» استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد: متاسفانه در دو هفته اخیر و به دنبال رفع برخی محدودیت ها، شاهد تجمعاتی به دلیل حضور مردم در بازارها، برگزاری نمازهای جمعه و بویژه مراسم تشییع جنازه و عزاداری بودیم که نتایج رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در اینگونه تجمعات در این چند روزه خود را نشان داده است.

وی افزود: متاسفانه شرکت دسته جمعی مردم در یکی دو مراسم تشییع جنازه در روستاهای میرجاوه و خاش عامل جهش جدی تعداد مبتلایان به کرونا در روستاهای این منطقه بوده که واقعا نگران کننده است.

 به گفته وی در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در 45 روز اول همه گیری 300 مبتلا بوده در 45 روزه دوم این تعداد به یکهزار و 100 نفر رسیده که متاسفانه در برخی شهر ها مانند چابهار همه گیری کرونا بیش از 10 برابرشده است. موهبتی با اشاره به کمبود تخت های icu در استان سیستان و بلوچستان که در حال حاضر به ازای هر یکهزار نفر 1.1 است، تاکید کرد: با توجه به این کمبودها اگر این رشد فزاینده در 45 روزه اول رخ می داد سیستان و بلوچستان با بحران بزرگی روبه رو می شد. وی افزود: هرچند کمبودی بابت داروهای کنترل کننده بیماری کرونا در استان نداریم ولی با کمبود پزشک مواجه هستیم. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تعطیلات عید فطر و اعلام وضعیت قرمز در چابهار تا اطلاع ثانوی از ورود مسافر به این شهر جلوگیری می شود. وی اما گفت: خوشبختانه اصناف این شهر به صورت داوطلبانه بخشی از بازار را تعطیل کرده اند که جای قدردانی دارد.

وی تصریح کرد: در هفته جاری روزانه تعداد موارد مثبت کرونا به بیش از 65 مورد رسیده که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند بزودی محدودیت هایی در شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و خاش اجرایی خواهد شد. وی از مردم خواست با توجه به کمبودهای زیرساختی در استان سیستان و بلوچستان بیشتر مراقب مسائل بهداشتی باشند تا بتوان جلوی این روند را گرفت.