آرشیو سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۴
اقتصادی
۴

یک مسئول: قیمت هر قطعه جوجه یک روزه به 1500 تومان رسید

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اشاره به قیمت هزار و 500 تومانی هر قطعه جوجه یک روزه، اظهار کرد: با توجه به مازاد چشمگیر تولید و روند کند صادرات، تولیدکنندگان مرغ مادر ماهیانه 300 میلیون تومان متضرر می شوند.

غلامعلی فارغی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از بهبود نسبی قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار و 500 تومان است که با احتساب هزینه های تولید نصف قیمت تمام شده است.

او با اشاره به اینکه صادرات جوجه یک روزه به کندی در حال انجام است، افزود: ماهانه هفت تا هشت میلیون تخم مرغ نطفه دار به بازار های هدف صادر می شود، در حالی که 35 میلیون قطعه مازاد بر نیاز کشور است.

فارغی با بیان اینکه تولید جوجه یک روزه همچنان بالاست، گفت: تولید جوجه یک روزه بر مبنای تقاضای بازار حدود 25 میلیون قطعه است و همچنین بر مبنای کمبود نهاده بیش از 40 میلیون قطعه مازاد بر نیاز کشور است.

رئیس انجمن جوجه یک روزه کمبود نهاده و اختلال در سیستم توزیع را مهم ترین چالش پیش روی تولیدکنندگان مرغ مادر برشمرد.

او ادامه داد: در شرایط فعلی ماهانه 85 تا 90 میلیون قطعه جوجه باید تولید شود که متاسفانه به سبب مازاد چشمگیر، تولیدکنندگان 300 میلیون تومان در ماه متضرر می شوند.

فارغی در پایان با اشاره به راهکار های زیان مرغداران تصریح کرد: تعدیل میزان تولید بر مبنای نیاز بازار، خرید ماهانه 30 میلیون تخم مرغ نطفه دار از سوی پشتیبانی امور دام و ضرورت رایزنی با تجار عراقی به منظور رفع ممنوعیت واردات محصولات طیور و توسعه صادرات در کاهش زیان تولیدکنندگان تاثیر به سزایی دارد.