آرشیو سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۷۳۵۵
جهان
۴

اخبار

گروگانگیری ولیعهد سعودی برای دستگیری یک افسر عالیرتبه

زهره صفاری/ مقامات سعودی برای بازگرداندن یکی از مهره های تاثیرگذار امنیتی این کشور از کانادا، خانواده اش را گروگان گرفتند. به گزارش «نیویورک تایمز»، «ساعد الجبری» که از جمله افسران ارشد امنیتی حکومت عربستان و کارشناس هوش مصنوعی است، در سال 2017 به کانادا فرار کرده و تلاش های سران سعودی برای بازگرداندن او تاکنون به نتیجه نرسیده است. «الجبری» به دلیل نقش اثرگذار در نبرد با القاعده و تعاملات امنیتی با امریکا، اطلاعات ارزشمندی از اقدامات پنهان خاندان سلطنتی و جنایت های «محمد بن سلمان» دارد، به همین خاطر ولیعهد جوان برای بازگرداندن او به هر ریسمانی چنگ می زند. به گفته یکی از پسران «الجبری» که او نیز در کانادا زندگی می کند، از دو ماه گذشته تاکنون دو نفر از فرزندان «الجبری» و یکی از برادرانش شبانه از داخل خانه هایشان ربوده شده و در مکانی نامعلوم زندانی هستند. گرچه هنوز مقامات سعودی واکنشی به این دستگیری ها نداشته اند اما شنیده ها حاکی از آن است که سران سعودی قصد دارند از این حربه به عنوان اهرم فشاری برای بازگرداندن این مهره امنیتی استفاده کنند. پس از قتل فجیع «جمال خاشقجی» با دستور «محمد بن سلمان»، افرادی مانند «الجبری» برای حفظ جانشان به نقاط نامعلوم فرار کردند.

انتقاد بایدن از تصمیم عجیب ترامپ

«جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در ادامه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2020 با انتشار فیلم کوتاهی، تصمیم رئیس جمهوری امریکا برای برگزاری بازی گلف در وضعیت قرمز کرونا را به نقد کشید. جو بایدن در توئیت خود نوشت: «ریاست جمهوری به چیزی فراتر از توئیت کردن شما از میدان گلف نیاز دارد.»

به نوشته مهر به نقل از«هیل»، «دونالد ترامپ» در حالی در اظهارات جنجالی جدیدش از برگزاری رقابت های گلف همزمان با مراسم روز یاد بود امریکا پرده برداشت که تاکنون بیش از 98 هزار و 983 نفر در امریکا براثرابتلا به کرونا جان باخته اند.