آرشیو سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۶۶۷
زندگی: سلامت
۱۴
کلینیک اورولوژی

بی اختیاری ادراری درمان شدنی است

دکتر سلمان اسلامی

بی اختیاری ادراری کامل، زمانی ایجاد می شود که فرد بدون داشتن هیچ حسی، دچار بی اختیاری ادراری می گردد و هیچ حس و کنترلی روی آن ندارد. در این حالت در تمام شبانه روز، ادرار قطره قطره خارج می شود.

از علل مختلفی که به بی اختیاری ادراری منجر می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    آسیب ستون فقرات و قطع اعصاب مثانه.

    سابقه تصادف و شکستگی لگن و آسیب مجرا.

    سابقه جراحی های لگنی و رادیوتراپی سرطان های لگن.

    سابقه جراحی باز و بسته پروستات، خصوصا در موارد سرطان پروستات.

    فیستول های ادراری مادرزادی یا ثانویه به جراحی های لگنی.

در این موارد، ابتدا با سیستوسکوپی در مطب تحت بی حسی موضعی بدون هیچ دردی  وضعیت مجرای ادراری و اسفنکتر ادراری، پروستات و مثانه را بررسی می کنیم تا اگر مشکلی در مجرا و اسفنکتر و مپروستات و مثانه بود بررسی و رفع شود.

در ادامه درمان های دارویی معمول شروع می شود و از طریق فیزیوتراپی عضلات لگن و مجرا را تقویت می کنیم. همچنین تمرینات ورزشی مانند تمرین کگل را به بیمار آموزش می دهیم، محدودیت مصرف مایعات می دهیم و یبوست را درمان می کنیم.

در نهایت در صورت بی فایده بودن روش های درمانی معمول علی رغم تجویز دارو و فیزیوتراپی، بیمار را آماده تعبیه اسفنکتر مصنوعی می کنیم.

در این موارد از طریق عمل جراحی به نسبت ساده ای تحت بی حسی نخاعی، اسفنکتر مکانیکال دور مجرای ادراری قرار می دهیم و از طریق فشار مایع با فشار دادن دکمه مخصوص که در کیسه بیضه قرار داده می شود، مجرا باز و بسته می شود و بیمار به صورت ارادی، کنترل ادرار را در دست می گیرد و بعد از یک تا دو روز از بیمارستان ترخیص می شود.

به این ترتیب اختلال شدیدی که کیفیت زندگی فرد را مختل کرده بود و بیمار یا مجبور به استفاده از پوشک بود و خانه نشین بود یا سونداژ دائم داشت و مکررا دچار عفونت ادراری می شد، به آسانی از طریق فناوری جدید اسفنکتر ادراری، اصلاح می شود و فرد به راحتی به زندگی روزانه خود می پردازد.