آرشیو شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۸۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

راز اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا به دستور ترامپ

بازرس کل پیشین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در حال تحقیق درباره اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران برای فروش تسلیحات به آل سعود بوده که از سوی رئیس جمهور برکنار می شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا بازرس کل وزارت خارجه آمریکا را هم برکنار کرد. دونالد ترامپ در اظهار نظری رسمی اعلام کرد اخراج بازرس وزارت خارجه به توصیه پمپئو انجام شده و دلیل آن عدم اطمینان نسبت به اقدامات او بوده است. حالا «استیو لینیک»، بازرس کل پیشین وزارت خارجه آمریکا افشا کرده که اخراجش به دلیل تحقیقات درباره اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران و فروش تسلیحات به سعودی ها بوده است. بر این اساس، «لینیک» با حضور در جلسه استماع کنگره آمریکا به سوالات درباره اخراج خود از وزارت خارجه پاسخ داده است. باب منندز، الیوت انگل، کارولین مالونی، جرالد کانولی و جاکوئین کاسترو، پنج نماینده دموکرات کنگره با صدور بیانیه ای اعلام کرده اند، لینیک تایید کرده در زمان اخراج درحال تحقیق بر روی دو موضوع مرتبط با فعالیت های مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بوده و اینکه، لینیک تایید کرده یکی از این موضوعات اعلام وضعیت دروغین اضطراری از سوی پمپئو برای فروش 8 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان بوده است. به طور طبیعی کنگره با فروش تسلیحات به عربستان به دلیل نقض حقوق بشر و کشتار مردم یمن مخالف می کرده است، اما با اعلام وضعیت دروغین اضطراری، دولت ترامپ کنگره را از مدار نظارت خارج کرده و...!

الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش تر گفته بود بازرس کل وزارت خارجه این کشور احتمالا به این علت اخراج شده که در حال تحقیق درباره اعلان وضعیت اضطراری توسط دونالد ترامپ با هدف باز کردن راه فروش نظامی به رژیم سعودی در سال گذشته میلادی بوده است. دولت ترامپ سال گذشته میلادی به بهانه وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش ها با ایران کمیته های کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از 8 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان مطلع کرده بود.گفتنی است پمپئو چندی پیش اعتراف کرد، به خوبی آموزش دروغ گفتن و دزدی کردن را دیده است.