آرشیو شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۹۰۳
شرکت ها
۲۷
بانک

کاهش هزینه ابزار پرداخت در بانک صادرات

دنیای اقتصاد : کارمزد تراکنش ابزارهای بانکداری الکترونیک در بانک صادرات در فروردین ماه سال جاری تا 34درصد کاهش یافته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» بانک ها برای استفاده کاربران از کارتخوان ها و همچنین پرداخت قبوض خدماتی توسط مشتریان خود باید هزینه انجام این تراکنش ها را در قالب کارمزد پرداخت کنند.

شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک، عمده ترین دریافت کنندگان این کارمزدها هستند، زیرا این شرکت ها بخشی از زیرساخت ها، ابزار و فرآیند ارائه خدمات یاد شده را فراهم می کنند. کارمزد قابل توجه خدمات بانکداری الکترونیک، چالش بزرگی برای بانک ها محسوب می شود و بانک ها ناچارند تعادلی را بین استفاده از رسوب منابع مشتریان و پرداخت هزینه خدمات یادشده ایجاد کنند. بنابراین گزارش بانک صادرات، در حال حاضر توانسته است از این نظر وضعیت بهتری را در بین بانک های کشور داشته باشد که یک علت آن وجود ارقام بزرگتر در تراکنش های مشتریان این بانک است؛ مشتریانی که عمدتا کسب و کارهای بزرگ را اداره می کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده بانک صادرات در فروردین ماه سال جاری به ازای هر تراکنش 10هزار ریال، معادل 105 ریال هزینه کارمزد پرداخت کرده که 20درصد کمتر از میانگین 131ریالی مجموع بانک های کشور است.بانک های کشور در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری با وجود کاهش 12درصدی کارت های تراکنش دار به دلیل شیوع بیماری کرونا، به ازای هر 10 هزار تومان تراکنش، معادل 131ریال کارمزد پرداخت کرده اند.

هزینه کارمزد تراکنش ها در نظام بانکی معادل 3/ 1درصد کل رقم تراکنش ها است. همچنین نسبت کارمزد پرداختی به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش خرید با احتساب اجاره ابزار کارتخوان برای بانک ها در فروردین ماه امسال به طور میانگین 320 ریال بوده است، در حالی که بانک صادرات با 217 ریال کارمزد به طور میانگین معادل 32درصد هزینه کمتر نسبت به میانگین شبکه بانکی داشته است که این امر می تواند بر سود بانک صادرات تاثیر مثبت بگذارد. از سوی دیگر، نسبت کارمزد تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ در بانک های کشور در نخستین ماه امسال حاکی است که شبکه بانکی به طور میانگین به ازای هر 100هزار ریال تراکنش کارتخوان ها مبلغ 315 ریال کارمزد یا هزینه پرداخت کرده اند. در صورتی که بانک صادرات در همین مدت به طور میانگین 241 ریال کارمزد پرداخت کرده که علت آن برخورداری این بانک از ابزارها و نرم افزارهای موبایلی و رشد تراکنش ها اعلام شده است.