آرشیو یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۷۳۷۹
سینمای جهان
۱۴

«آواتار» های بعدی با تاخیر می آیند اما...

در انتظار شاهکارهای بصری جدید جیمز کامرون

وصال روحانی
منبع: New Scientist

فیلم هایی که کاملا آماده اکران اند اما بر اثر رواج کرونا و کشتارهای آن در سطح جهان دچار تاخیر در پخش شده اند، اصلا اندک نیستند اما فهرست فیلم هایی هم که در اواسط  یا اواخر زمان تولید به همین سبب اسیر توقف شده و فعلا راکد مانده اند، سیاهه بلندی را تشکیل می دهند. شاید سرآمدان فیلم هایی که در حین زمان تولید و کامل شدن شان به سبب افزایش جولان کرونا به سوی توقف موقتی سوق داده شده اند و تا اطلاع ثانوی عملیات اجرایی شان پایان یافته، قسمت های دوم تا پنجم «آواتار» افسانه فضایی و معروف و بسیار پرفروش سال 2009 جیمز کامرون کانادایی باشند. کامرون البته طرح های ساخت قسمت های دوم تا پنجم این سری فیلم ها را به طور همزمان و از هفت، هشت سال پیش شروع کرد و به این تصمیم رسید که قسمت های دوم تا پنجم را با هم و یکسره و در یک نشست و به واقع در یک مقطع زمانی یک سال و نیمه بگیرد و سپس هر یک را به مدت زمانی مشخص و نه چندان کوتاه تدوین و در سال های 2020 تا 2026 به تناوب و تدریج اکران کند. بر این اساس       تصویربرداری قسمت های دوم و سوم تقریبا کامل شده اند اما فیلمبرداری قسمت های چهارم و پنجم هنوز ادامه دارند. به دیگر سخن، کامرون به سبب مشکلات کرونایی از یک سو هنوز کارهای تدوین و صدا گذاری و سایر مراحل تکامل آواتار 2 و 3 را به پایان نرسانده و از جانب دیگر قادر به گرفتن 10 درصد باقی مانده از تصاویر آواتارهای 4 و 5 نشده است. برخی نیز می گویند کامرون در ماه های اخیر و در اوج روند کشتارهای کرونا در یک امریکای بی مبالات، مشغول تصویربرداری قسمت های باقی مانده آواتارهای 4 و 5 بوده و همزمان با آن تدوین قسمت دوم را تمام کرده و مراحل نهایی ادیت قسمت های سوم و چهارم را می گذراند. با این حال شکی نیست که در ادامه سریال طولانی به تعویق افتادن اکران آواتارهای جدید پخش قسمت دوم آن که قرار بود در دسامبر 2020 (آذر 1399) صورت گیرد، به طور قطع و یقین منتفی شده و در همین ماه ولی در سال 2021 (آذر 1400) به نمایش درخواهد آمد. بر همین اساس پخش آواتارهای 3 تا 5 نیز در سال های 2023 ، 2024 و 2026 صورت می گیرد و شاید هم «آواتار5» قدری زودتر و در دسامبر 2025 به نمایش درآید.

پیش به سوی 2/3 میلیارد دلار

آنچه قطعی می نماید، این است که «آواتار یک» در زمان اکرانش با رسیدن به رقم فروش خیره کننده 83/2 میلیارد دلار لقب سودسازترین فیلم تمامی تاریخ را تصاحب کرد و به مدت 10سال این عنوان را در اختیار داشت تا این که قسمت چهارم سری فیلم های کمیک استریپی «اونجرز» (انتقامجویان) این رقم را با فاصله ای اندک پشت سر نهاد و آواتار را به رده دوم پرفروش ترین های تاریخ سینما تنزل داد و خودش پولسازترین شد. توقع عمومی و برآورد کارشناسان این بوده و هست که «آواتار 2» در زمان پخش اش از مرزهای قسمت اول خود و همچنین آمار «اونجرز 4» عبور کند و با چیزی حدود 1/3 یا 2/3 میلیارد دلار پرفروش ترین فیلم همه دوران ها شود.

تقسیم به دو عصر

از اهمیت آواتار در ترسیم تاریخ سینما لااقل از منظر های اقتصادی و فنی همین بس که بسیاری می گویند هنر سینما را باید به دو عصر تقسیم و برای هر یک معانی متفاوتی تعریف کرد. یکی عصر قبل از «آواتار یک» و دیگری دوره بعد از این فیلم. فناوری های کامپیوتری در «آواتار یک» به قدری عظیم است که به باور نمی آید و این شگفتی و اعجاب حتی 11 سال بعد از اکران اولیه فیلم به قوت خود باقی است.

صبر برای خلق تکنولوژی های لازم

کامرون طرح ساخت آواتارها را به واقع از سال های پایانی دهه 1990 در ذهنش داشت اما صبر کرد و وارد این پروژه خطیر نشد زیرا می دید امکانات فنی آن دوره و توانایی های تکنولوژیک آن عصر برای تامین نیازهای فیلم و گرفتن تصاویری گویا و برابر با متن قصه و شاخ و برگ های آن کفایت نمی کند و فقط پیشرفت های تکنولوژیک بعدی این نیاز را تامین خواهد کرد و این چنین هم شد. کامرون ساخت آواتار را از سال 2006 و زمانی که یقین کرد هنر اسپشیال افکت و فناوری های موسوم به «CGI» به حدی رسیده که می تواند باورهای او را به دقت به تصویر بکشد، کلید زد و پس از سه سال کار شبانه روزی آن را در زمستان 2009 اکران کرد و به دستاوردهایی رسید که فهرستی قطور را شکل می دهد و از آن دست است رکورد اعجاب انگیز 11 هفته صدرنشینی متوالی در جداول فروش فیلم های سینمایی جهان و چهار ماه و نیم حضور پیاپی در Top Ten آثار سودساز سینما که 3 ماه آن با استقرار در جمع پنج فیلم اول همراه بود.

سفر غریب یک انسان ویژه

آواتار، قصه سفر بشر و یکی از ابنای خاص او را به سیاره ای خیالی به نام پاندورا که صدها سال نوری از زمین دور است، به تصویر می کشد و این مسافرت به این قصد صورت می پذیرد که او بتواند بخشی از نیازهای زندگی بشر در کره خاکی را که به مرز هلاکت نزدیک شده، به دست او برساند  یا محیطی مناسب را در پاندورا و نظایر آن جور کند و انسان های باقی مانده در کره زمین را پس از مصائب زیستی پرتعداد به آن مکان ها انتقال بدهد و در آن جا به یک زندگی بهتر و ایمن تر نائل سازد. اما انسان برگزیده ای که محصول کار دانشمندان برجسته زمینی و انجام پیشرفته ترین جراحی ها روی فردی ویران و به شدت مصدوم شده است، به رغم نائل شدن به توانایی های فراوان، در پاندورا به موجودات سبزرنگی برخورد می کند که سه متر قد دارند و به لحاظ زیستی و مشخصات کیفی و ارثی و شرایط ظاهری و باطنی زمین تا آسمان با انسان ها فرق دارند.

قبلی ها و جدیدی ها

سم وورتینگتون در قالب مرد زمینی سفر کرده و مبهوت شده و زو سالدانا در قامت زن 3 متری مورد علاقه وی در آن سیاره غریب دور دست، بازیگران اصلی «آواتار یک» بودند و در نسخه های بعدی هم رویت می شوند و سیگورنی ویور هم در نقش مسئول گروه دانشمندان تجهیزکننده مرد زمینی مسافر، حضوری دیگر باره در آواتارهای بعدی دارد اما کامرون که در «بیگانه 2» هم از ویور استفاده کرده بود، کاراکترهای جدید دیگری را هم از «آواتار 2» به متن این قصه ها افزوده و هم ابعاد ماجرا را وسیع تر کرده است.