آرشیو یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۶۹۱
جامعه
۱۸

تبعات آتش سوزی نقطه ای در جنگل ها و مراتع

 در پی وقوع حریق های متعدد و پراکنده در جنگل ها و مراتع کشور، یک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به آثار مخرب آتش سوزی های نقطه ای گفت: اگر این نوع از آتش سوزی ها در لحظات ابتدایی کنترل نشوند، به آتش سوزی گسترده تبدیل می شوند و علاوه بر آسیب زدن به درختان و به طور کلی پوشش گیاهی، موجودات داخل خاک را از بین می برند.

به گزارش ایسنا، احمد رحمانی افزود: از موجودات زنده داخل خاک می توان به انواع باکتری ها، میکروارگانیسم ها و حشراتی اشاره کرد که باعث می شوند موادغذایی به گیاه و هوای کافی به ریشه های آنها برسد.

وی ادامه داد: آتش سوزی های جنگلی تمامی این فعالیت های زیستی را متوقف می کند و سال ها طول می کشد تا این اکوسیستم ها به حالت طبیعی خود بازگشته و شاید در برخی موارد هیچ گاه به حالت طبیعی خود بازنگردند؛ بنابراین اگر میزان آتش سوزی های نقطه ای را جمع کنید، خواهید دید سطح آن در کشور بسیار بیشتر از میزان جنگلکاری و گسترش فضای سبزی است که ما در طول سال در کشور انجام می دهیم.

رحمانی، مناطقی را  که بیشتر محل تردد و حضور انسان هاست، مستعد وقوع آتش سوزی دانست و عنوان کرد: آتش سوزی های نقطه ای بیشتر در مناطقی رخ می دهد که پوشش گیاهی آن زیاد شده است و انسان ها در آن مناطق رفت و آمد دارند. متاسفانه افراد مختلف، مسائلی چون رها نکردن شیشه و ته سیگار در طبیعت را جدی نمی گیرند و رعایت نمی کنند و نمی دانند یک حرکت نابجا ممکن است فاجعه به بار آورد. از این رو نیاز به هشدار، هوشیاری و فرهنگسازی در این زمینه وجود دارد و صدا و سیما باید مردم را آگاه کند.

وی با اشاره به این که علوفه های خشک شده در جنگل ها با گرم شدن هوا کاملا مستعد آتش سوزی می شوند، بیان کرد: برخی آتش سوزی ها از مزارعی که در مجاورت جنگل ها قرار دارند، آغاز می شود. چون برخی از کشاورزانی که محصولاتی مانند گندم و جو را برداشت کرده اند، برای کاشت محصول جدید، باقیمانده محصولات خود را آتش می زنند. این اقدام می تواند منجربه سرایت آتش به جنگل ها و منابع طبیعی شود، بنابراین لازم است درباره تبعات این کار به آنان آموزش داده و اطلاع رسانی شود.