آرشیو یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۲۰
مسکن و عمران
۷
نبض بازار

بهای رهن کامل در بازار اجاره شمال تهران

دنیای اقتصاد : بازار اجاره آپارتمان های شمال تهران با عرضه تعداد قابل توجهی واحد با بهای پیشنهادی در قالب «رهن کامل» روبه رو شده است که اگرچه برخی از آنها در محدوده قیمت مورد انتظار نیستند، اما در بسیاری از فایل های موجود، عرضه رهن کامل با قیمت نسبتا مناسب نیز مشاهده می شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مستاجران مناطق شمالی تهران به ویژه مناطق لوکس یک، سه و بخش هایی از منطقه 2، عموما به پرداخت اجاره ماهانه چند میلیون تومانی ناگزیر هستند، چراکه پرداخت رقم ودیعه آپارتمان های شمال تهران از استطاعت بسیاری از مستاجران خارج است. در عین حال عرضه آپارتمان های رهن کامل مشتریان خاص خود را در این مناطق دارد.

بررسی بهای پیشنهادی رهن کامل آپارتمان های عرضه شده در بازار اجاره سه منطقه شمالی شهر نشان می دهد به طور میانگین در محله های مصرفی و آپارتمان های با امکانات متوسط، مبلغ ودیعه مترمربعی 3 تا 4 میلیون تومان اعلام می شود؛ اما این به معنای محدود بودن دامنه قیمت به این بازه نیست؛ بلکه قیمت های پایین تر و بالاتر نیز در بازار اجاره متداول است. آپارتمان های فاقد امکانات یا با امکانات حداقلی در شمال تهران که عموما سن بنای حدود 20 سال یا قدری کمتر و بیشتر دارند، با قیمت های مناسب تر عرضه شده اند و بعضا زیر سه میلیون تومان به ازای هر مترمربع، برای رهن کامل قیمت گذاری شده اند. به عنوان مثال واحد 85 مترمربعی در خیابان کریمی واقع در محله قیطریه، به بهای مترمربعی 2 میلیون و 400 هزار تومان در بازار اجاره عرضه شده است.

در عین حال قیمت های بالاتر از مترمربعی 4 میلیون تومان و بعضا تا 7 میلیون تومان نیز در مورد آپارتمان های فوق لوکس با امکانات مضاعف نظیر استخر، سالن بدن سازی، روف گاردن و نظایر آن در برخی از محله های سه منطقه شمالی تهران متداول است. با توجه به دامنه فوق العاده متنوع قیمت های پیشنهادی رهن کامل، توصیه واسطه های ملکی به متقاضیان اجاره در شمال شهر این است که تناسب بین امکانات و موقعیت ملک با رقم پیشنهادی موجر را به دقت بسنجند و مطلع باشند که طیف قیمت ها در محله های مصرفی، نیمه مصرفی و لوکس در این سه منطقه با یکدیگر متفاوت است.