آرشیو یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۶۷۸
هنر و ادبیات
۱۵

کتابخانه

اندر حکایت «شعر و نثم»

کسانی که از شعر انتظار رفتاری متعارف با زبان دارند و در آن به دنبال بیان محتوایی متعین هستند طبعا با بخشی از شعر معاصر چندان ارتباط نمی گیرند.

 جدا از اینکه شعر در سطح جهانی دچار ریزش مخاطب شده و این امر دلایل خاص خودش را هم دارد، مساله ناشناخته ماندن تجربه های نوپدید شعر فارسی علت دیگری ا ست که چالش بین مخاطب و شاعر را  بیشتر می کند.

 با این حال، شاعران نوپرداز زیادی هستند که با وجود چنین وضعیتی همچنان دست به کار رقم زدن تجربه هایی تازه در قلمرو زبان فارسی اند. از این تجربه ها در قالب کتاب هایی که در ماه های گذشته منتشر شدند، یکی هم مجموعه «گاردنامه» ماهان تیرماهی است که با انتشارات افراز درآمده. کتابی که شاعر عبارت «مجموعه شعر و نثم» را عنوان فرعی آن کرده و روی جلد گذاشته و از این رهگذر از همان آغاز، فراروی از معنای دیرسال و پذیرفته شده عباراتی «نظم» و «نثر» را اعلام کرده است. 

 از ویژگی های این کتاب می توان به محوریت زبان در شعرهای آن اشاره کرد. کتابی حاوی شعرهایی نابیانگر متکی به ساختن گزاره هایی که عناصر خود را از معنای پیش موجودشان خالی می کنند و از این منظر انگار می خواهند، نظام قراردادی زبان را فرو ریخته و از نو بسازند.

در مسیر فیلمسازی

این کتاب در سه فصل «ساختار دراماتیک»، «دستورزبان فیلم» و «ضمائم» وارد بازار کتاب شده و در مقدمه مترجم آن آمده است: مجموعه دروس مکندریک که در این کتاب گردآوری شده است فقط بحث های نظری فیلمساز نیست بلکه نوشته هایی کاربردی و ملموس است. برای نمونه نکات ظریفی که او در زمینه کار با بازیگر مطرح کرده، برای کسانی که تجربه کار عملی داشته باشند مغتنم است و برای کسانی که تجربه ای ندارند، اندوخته ای ارزشمند خواهد بود و سبب می شود یک مسیر پرپیچ و خم، به مسیری دلپذیر و کوتاه تبدیل شود. «الکساندر مکندریک» پس از بیست و چند سال فعالیت در صنعت فیلم، از هالیوود روی برگرداند. تا آن زمان فیلمنامه نویسی، ویراستاری استوری بورد و کارگردانی چند فیلم از جمله «بوی خوش موفقیت» و «قاتلین پیرزن» را برعهده داشت. 

پس از آن، حرفه جدیدش را در مقام رییس بنیاد هنر کالیفرنیا آغاز کرد. هدف اصلی درس های مکندریک ساده و جذاب است؛ «به فیلمسازان بیاموزیم در دنیای منحصربه فرد سینما، برای داستان خود به چه ساختاری نیاز دارند.» مواد و مصالحی که مکندریک را به معلمی مشهور تبدیل کرد، در این کتاب گردآوری شده و به دانشجویان و به همان اندازه، به افراد حرفه ای این فرصت را می دهد تا روش تحلیلی ساخت فیلم را کشف کنند.

این زندگی...

کتاب «این زندگی برای چند ماه اجاره داده می شود» دربر گیرنده 62 داستان کوتاه با نام های حبس ابد، هیس هیس، آدم کامل، قتل یک عاشق، اجرای من، اعضای داخلی و... است که بنا به اذعان نویسنده، داستان های این کتاب براساس تجربه های واقعی نوشته شده است. در پشت جلد کتاب نوشته شده: «لازم است که دست کم برای مدت کوتاهی زندگی را از تن مان بکنیم و به نزدیک ترین رخت آویز دم دست مان آویزان کنیم؛ البته به شرطی که هوا بارانی نباشد وگرنه بلافاصله دل مان برایش تنگ خواهد شد. شاید حتی عاقلانه تر و اقتصادی تر باشد اگر به جای رخت آویز، با گرفتن چند عکس باکیفیت از آن، در فضای مجازی برای کرایه اش آگهی بدهیم، چون این تنها راهی است که می توانیم با آن از زندگی مان پول پس انداز کنیم.»