آرشیو یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۲۰
شرکت ها
۲۷
نیرو

واحد یک بخار نیروگاه نکا به شبکه سراسری برق پیوست

دنیای اقتصاد : واحد یک بخاری نیروگاه شهیدسلیمی نکا با ظرفیت اسمی 440 مگاوات، پس از انجام پنجمین تعمیرات اساسی مجددا به مدار تولید برگشت.

 محسن نعمتی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با اعلام این خبر افزود: این واحد طبق برنامه زمان بندی ، اواخر بهمن ماه گذشته به منظور انجام تعمیرات اساسی و ارتقای آمادگی تولید در تابستان از مدار خارج و پس از گذشت 4 ماه فعالیت تعمیراتی، مجددا به شبکه سراسری برق کشور پیوست.

نعمتی افزود: طبق دستورالعمل شرکت سازنده، واحدهای بخاری این نیروگاه پس از هر 25 هزار ساعت کارکرد معادل توربین، تحت تعمیرات نیمه اساسی و پس از 50 هزار ساعت کارکرد، تحت تعمیرات اساسی قرار می گیرند. بر همین اساس قبل از این، 9 مرحله تعمیرات نیمه اساسی و اساسی در این واحد انجام می شد که تعمیرات اخیر دهمین تعمیرات برنامه ریزی شده در این واحد از زمان راه اندازی اولیه در سال 58 تاکنون است.

 وی با اشاره به دشواری و حساسیت کار نگهداری و تعمیرات و بهره برداری از واحدهای این نیروگاه پس از 4 دهه کارکرد، گفت: مردم بدانند که با شیوع ویروس کرونا در کشور و در حالی که محدودیت ها و فاصله گذاری های اجتماعی اعمال شده از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت ماه فعالیت بسیاری از مشاغل را محدود یا به تعطیلی کشانده بود کار و فعالیت در نیروگاه ها بدون وقفه ادامه داشت.

 از همین رو همزمانی انجام تعمیرات این واحد با شرایط ویژه دوران کرونا و نگرانی از به خطر افتادن سلامت کارکنان از یکسو و گستردگی حجم کار به دلیل عمر بالای تجهیزات نیروگاه و لزوم آمادگی واحدها همزمان با آغازین روزهای گرم سال، شرایط را سخت کرده بود، اما همکاران ما برای تامین نیاز شبکه برق کشور، بار دیگر چالش را به چالش کشیده و توانستند در راستای شعار جهش تولید، ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبت از سلامت خود، کار تعمیرات را با موفقیت به سرانجام برسانند.        

نعمتی در پایان افزود: سال گذشته و در چهلمین سال بهره برداری این واحد، پس از اجرای چندین پروژه بهینه سازی و رفع موانع و محدودیت تولید، رکورد تولید 440 مگاوات به میزان ظرفیت اسمی به ثبت رسید. نیروگاه شهیدسلیمی نکا با ظرفیت اسمی تولید 2214 مگاوات به عنوان یکی از بزرگ ترین نیروگاه های کشور است که در این سال ها سهم بسزایی در تامین برق کشور و پایداری ایفا کرده است.