آرشیو یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۲۰
بورس
۹
نگاه

چند نکته درباره نماد دارایکم

احمد اشتیاقی (مدیرعامل کارگزاری بانک آینده)

 برای اولین بار بود که ای تی اف بدون کد بورسی از افراد ثبت نام به عمل آورد و حالا افرادی که بدون کد بورسی و احراز هویت سجام و از طریق بانک ای تی اف خریداری کرده اند، نمی توانند سهام خود را در پرتفوی ملاحظه کنند. برای همین این افراد ابتدا باید بروند در سایت سجام به صورت آنلاین ثبت نام کنند و بعد از انجام مراحل احراز هویت می توانند به سراغ کارگزاری موردنظر خود بروند و در آنجا هم مراحل ثبت نام در کارگزاری را انجام بدهند.

افراد با انجام این دو پروسه می توانند، دارایی خود را مشاهده کنند و در غیر این صورت امکان فروش سهامشان را ندارند. اما اگر در این مسیر بازهم نتوانستند سهام مورد نظرشان را مشاهده کنند، باید پیگیری بعدی را انجام دهند و آن هم مراجعه به سپرده گذاری است.

صندوق های ای تی اف تشکیل شده از سه بانک و دو شرکت بیمه است. تقریبا می توان گفت که با توجه به سهامی که داخل ای تی اف است یعنی بانک های ملت، صادرات و تجارت و شرکت های بیمه البرز و اتکایی، کماکان بازار به مجموعه ای که داخل این سهام هستند، چشم انداز مثبتی دارد و روند افزایشی هم خواهند داشت و در روزهای آینده مورد توجه بیشتری قرار می گیرند. برای همین پیشنهاد من به افراد سهامدار این است که این دارایی را از سبد سهام خود حذف نکنند.

ای تی اف ها بازدهی خوبی برای افرادی که در این پروسه مشارکت کرده اند خواهد داشت. با قیمت های تابلوی روز گذشته که 135 درصد بازدهی ظرف کمتر از 2 ماهی که از ارائه آنها می گذرد ایجاد شده است، نشان می دهد که برای سرمایه گذارها به شدت جذاب بوده است. این روند نویددهنده این است که دولت قصد و نیتش از این کار این بوده است که عموم مردم در بورس مشارکت کنند. برای همین بازهم تاکید می کنم، افرادی که ای تی اف ها را خریداری کرده اند، سهامداری کنند، چراکه پنج سهمی که داخل این ای تی اف ها قرار دارد، از پنج سهم خوب بازار است و اقبال خوبی به آنها شده و می شود.