آرشیو دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۹۹
اقتصادی
۴

قیمت مرغ منجمد تنظیم بازاری 13500 تومان تعیین شد

قیمت مرغ منجمد تنظیم بازار برای مصرف کننده 13 هزار و 500 تومان اعلام شد.

قیمت فروش ذخایر گوشت مرغ شرکت پشتیبانی امور دام 12 هزار و 900 تومان برای تحویل به عوامل توزیع و 13 هزار و 500 تومان برای فروش در مراکز خرده فروشی تعیین گردید.

شرکت پشتیبانی امور دام مکلف به تامین نیاز استان ها به میزان اعلامی از سوی استان ها و همچنین عرضه مستقیم در میدان میوه و تره بار و تامین نیاز غرفه های میادین شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، چهارشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار (وزارت صمت) قیمت هر کیلوگرم مرغ را نیز 15 هزار تومان تعیین کرد اما در بازار نشانی از این نرخ نیست.

یک فروشنده مرغ درباره علت برداشتن قیمت مرغ ها عنوان کرد: قیمت مرغ بیش از نرخ اعلامی ستاد تنظیم بازار است و تابلوها را جمع کردیم. تعزیرات و گشت بازرسی از ما می خواهد که قیمت را رعایت کنیم اما باید این مسئله در کشتارگاه اصلاح شود.

بر اساس این گزارش، با گرانی گوشت رفته رفته مرغ خوراک عمده خانوارها و قطعا افزایش یکباره چند هزار تومانی این محصول در کوتاه مدت باعث شوک و کاهش در مصرف می شود زیرا قدرت خرید مردم را پایین می آورد. بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند قیمت 15 هزار تومانی مرغ هزینه های تولید را جواب نمی دهد و صرفه اقتصادی ندارد.

از طرفی خوراک و نهاده های دامی با ارز دولتی وارد کشور می شود بنابراین نباید از این ناحیه افزایش قیمتی وجود داشته باشد اما در دو ماه اخیر قیمت این کالاهای استراتژیک غذایی به شدت افزایش یافته است. با این شرایط، دولت و مردم هم چوب و هم پیاز را می خورند، یعنی از یک سو ارز چهار هزار و 200 تومانی دولتی کالای اساسی به دست واردکننده می رسد و از سوی دیگر قیمت ها بی مهابا افزایش می یابد. در نتیجه این وضعیت نیز هم دولت به واسطه مضایق ارزی به تکاپو می افتد و هم تولیدکننده ناراضی است و هم مردم گرانی را تحمل می کنند.

بهتر است برای جلوگیری از هرج و مرج قیمتی در بازارها به خصوص آنچه با معیشت مردم در ارتباط است ارز واردات کالاهای اساسی و خوراک دام و طیور تعیین تکلیف شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که مشکل صرفا نرخ گذاری نیست و نظارت مستمر تا عادی شدن شرایط در مراحل کشتار، توزیع و مصرف نیز اعمال شود.