آرشیو دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۶۹۲
زندگی: سلامت
۱۴
معجزه لیزر

تسریع بازگشت ورزشکاران به مسابقات با لیزردرمانی

دکتر آریستا شجاع الدین

 فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی و دویدن در زندگی مدرن اجتناب ناپذیر است و هر چه شدت این فعالیت ها بیشتر باشد، احتمال آسیب های ورزشی بیشتر خواهد بود. همه روزه بیماران بسیاری با آسیب های ورزشی اندام فوقانی، ستون مهره ها و اندام تحتانی برای انجام لیزردرمانی مراجعه می کنند.

لیزردرمانی کم توان در مراحل مختلف آسیب های ورزشی اثرات مثبت درمانی دارد. حتی در مواردی که علاوه بر آسیب بافت های نرم، آسیب های شکستگی استخوان نیز وجود دارد لیزردرمانی همراه با سایر درمان های لازم به کار می رود.

ضرورت بازگشت سریع تر ورزشکاران به فعالیت های حرفه ای و رقابت های ورزشی موجب به کارگیری لیزرهای درمانی در بسیاری از باشگاه های ورزشی مطرح دنیا شده است. بیماران با آسیب های ورزشی با استفاده از لیزردرمانی می توانند سریع تر فعالیت های ورزشی خود را آغاز کنند.

جنسیت بیمار تفاوتی در پاسخ های درمانی با لیزر ایجاد نمی کند، اما افراد بعد از 60 سالگی به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز خواهند داشت.

لیزرهای کم توان در آسیب های ورزشی موجب کاهش درد، ترمیم زخم، کاهش تورم و ترمیم بافت آسیب دیده می شود. لیزردرمانی کم توان در آسیب های ورزشی تنها درمان علامتی نیست بلکه موجب درمان علت است و بیمارانی که تحت درمان تابش نور لیزر کم توان قرار می گیرند به طور بارزی آسیب دیدگی های ورزشی مجدد و کمتری خواهند داشت.

سرعت بهبود آسیب های ورزشی در نواحی مختلف اندام های فوقانی، ستون فقرات و اندام های تحتانی با استفاده از لیزردرمانی تقریبا دو برابر خواهد شد.

مزایای لیزردرمانی کم توان در آسیب های ورزشی شامل: کاهش نیاز به مصرف داروهای ضدالتهاب و ضددرد، کاهش دوره درمان به حدود نصف و بهبود عملکرد عضو آسیب دیده است. لیزردرمانی بدون درد، بدون عوارض جانبی و مقرون به صرفه است. بعد از ایجاد آسیب های ورزشی و برطرف شدن درد، ورزشکاران باید به تدریج به شدت قبلی تمرینات خود بازگردند تا ترمیم عضو آسیب دیده کامل شود.

درمان لیزردرمانی آسیب های ورزشی باید منظم و روزانه انجام شود و حدود 10 جلسه لیزردرمانی در این بیماران به صورت روزانه انجام می شود. بیماران با آسیب های شدید ورزشی دو جلسه در روز لیزردرمانی می شوند. پس از ایجاد آسیب ورزشی برای جلوگیری از مزمن شدن آن، لیزردرمانی بهتر است هر چه سریع تر آغاز شود.