آرشیو دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۹۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

در پی اظهار نظر دوروتی شیا علیه حزب الله دولت بیروت سفیر آمریکا در لبنان را احضار و بایکوت خبری کرد

در پی اظهارات مداخله جویانه سفیر آمریکا در بیروت، دستگاه قضایی هر گونه گفت و گوی او با رسانه ها را ممنوع کرد و وزارت خارجه لبنان نیز سفیر آمریکا را احضار کرد و از او خواست درخصوص اظهاراتش علیه حزب الله، توضیح بدهد.

«دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان روز جمعه در اظهارات مداخله جویانه ای، ادعا کرد که حزب الله مانع حل بحران اقتصادی لبنان می شود و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله نیز ثبات لبنان را تهدید می کند.

به گزارش فارس، پس از این اظهارات، «محمد مازح» قاضی پرونده های اضطراری در منطقه «صور» در جنوب لبنان، با صدور حکمی، سفیر آمریکا را از هر گونه اظهار نظر رسانه ای منع و هر رسانه لبنانی یا خارجی که در لبنان فعالیت می کند را از هرگونه مصاحبه با سفیر آمریکا یا هرگونه صحبتی با او به مدت یک سال ممنوع کرده است. به این ترتیب، دوروتی شیا بایکوت خبری شد.

از طرف دیگر، وزارت خارجه لبنان نیز شیا را احضار کرد و از او در باره اظهاراتش توضیح خواست. در اعلامیه وزارت خارجه لبنان آمده است که طبق معاهده «وین»، سفیر حق دخالت در امور داخلی کشور میزبان را ندارد.ا و نباید سخنی بگوید که موجب تحریک بخشی از لبنانی ها علیه بخشی که در حکومت مشارکت دارند، شود.

البته برخی به سرعت شایعه کردند که دولت از حکم قضایی عذرخواهی کرده است. به گزارش ایسنا، «منال عبد الصمد»، وزیر رسانه ای لبنان، در گفت وگو با شبکه ماهواره ای «الجدید» اظهار داشت: «با حسان دیاب، نخست وزیر و همکارانم در دولت تماس گرفتم و مشخص شد هیچ کسی از سفیر آمریکا عذرخواهی نکرده و دولت به دستگاه قضایی احترام می گذارد.»

خود دوروتی شیا در واکنش به این حکم، موضع گستاخانه دیگری گرفته و به شبکه «الحدث» گفته است: «گمان نمی کردم مصاحبه ام با شما، به این حجم از دیوانگی منجر شود.»