آرشیو دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۶۷۹
صفحه آخر
۱۶
نگاه آخر

مردی دانشمند از خانواده ای عالم

دکتر سید کاظم موسوی بجنوردی

زادروز تولد مبارک حضرت آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد را به ایشان و دوستان و خانواده شان تبریک می گویم. با ایشان بیش از 30 و حدود 40 سال است دوست صمیمی هستم. اضافه بر این دکتر سید مصطفی محقق داماد عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و همزمان مدیر بخش حقوق در این مرکز و همچنین سرویراستار دانشنامه حقوق ایران است.  ایشان فردی بسیار منظم و مدیری شایسته است، از این روست که از دیدگاه بنده دست به هر کاری می زند، موفق است. علاوه بر آن آیت الله سید مصطفی محقق داماد بسیار باهوش، با حافظه زیاد و با پایه های عمیق اعتقادی و حضورشان برای روحانیت موهبتی است. وجود پربرکت ایشان یکی از عواملی است که می تواند باعث خوش بینی مردم به روحانیت شود. ما در مرکز دایره المعارف از وجود ایشان بسیار بهره می بریم، هم در عرصه دوستی، هم مدیریتی و هم علمی. 

امیدوارم که ایشان ده ها سال دیگر تندرست باشند و بتوانند به خدمات ارزنده ای که به دین و ملت می کنند ادامه دهند. دکتر سید مصطفی محقق داماد تالیفات زیادی دارند که همگی بسیار ارزشمند هستند. مقالاتی که ایشان نگاشته اند در زمره بهترین ها در حوزه خود قلمداد می شوند، به عنوان مثال چنانچه به آیین دادرسی مراجعه کنید می بینید در این زمینه مهم ترین مقاله ها را آیت الله محقق داماد در این زمینه ارایه کرده و تمام دانشجویان به مقالات و کتاب های ایشان مراجعه و از آنها بهره می برند.

 دکتر محقق داماد در خانواده ای عالم بزرگ شده اند. پدربزرگ شان مرحوم آیت الله حائری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه قم و پدرشان مرحوم آیت الله داماد از بزرگان و علمای قم هستند. بیش از 100 سال است خانواده ما با خانواده ایشان ارتباط دارند. بارها از پدرم شنیدم که درباره آنها به نیکی سخن گفته و عنوان می کرد آیت الله حائری، پدر دکتر محقق داماد بهترین دوستم است. زمانی که از زندان آزاد شدم، برادرم حاج آقا مهدی مرا به قم و به خدمت ایشان برد. ایشان وقتی مرا دید چند قطره اشک ریخت. چندی پیش تر از این دیدار در رثای پدرم شعری سروده و به یک یک فرزندانش تسلیت گفته بود. ایشان درباره من نوشته بود «به آن نازنین زندانی». آنچنان خاطره من از آیت الله محقق داماد و خانواده شان زیاد است که با کلمات اندک نمی توان راجع به این عزیز صحبت کرد.