آرشیو سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۰
اقتصادی
۴

رئیس سازمان توسعه تجارت: کارت بازرگانی 2500 صادر کننده ای که ارز نیاورده اند تعلیق شد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به اعلام قبلی در هفتم تیرماه، کارت بازرگانی 2500 صادرکننده ای که رفع تعهد ارزی آنها صفر بوده است تعلیق شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید زادبوم در نشست خبری با اشاره به تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نداشته اند، تصریح کرد: با توجه به اعلام قبلی در هفتم تیرماه کارت بازرگانی 2500 صادرکننده ای که رفع تعهد ارزی آنها صفر بوده است تعلیق شد.

وی افزود: تا پایان تیر ماه نیز کارت بازرگانی تولیدکنندگانی که صادرات داشته اند و رفع تعهد ارزی آنها صفر بوده تعلیق خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که 2500 صادرکننده مذکور، چه مقدار از 27/5 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را در اختیار داشته اند، گفت: فعلا این موضوع را سازمان توسعه تجارت احصا نکرده اما قطعا اطلاعات مربوط به این موضوع در اختیار بانک مرکزی هست.

در عین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود خوانساری؛ رئیس اتاق بازرگانی تهران ادعا کرد: بخش عمده ای از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. توافقی که بین اتاق بازرگانی و بانک مرکزی شده این بود که در سال اول 80 درصد ارز برگردد، چون قیمت های پایه کالاهایی که صادر می شود ممکن بود سال های قبل به خاطر جوایز صادراتی قیمت های بالایی باشد از این رو قرار شد 70 درصد آن 80 درصد برگردد.

 وی افزود: در سال دوم یعنی 98 به همین روال قرار بود انجام شود که بانک مرکزی طی بخشنامه ای بحث 20 درصد را منتفی کرد. قرار بر این بود که 70 درصد ارز حاصل از صادرات برگردد و تاکنون قسمت اعظم این ارزها برگشته است البته با توجه به بحث تحریم و مشکلاتی که وجود دارد آوردن ارز به سامانه نیما با مشکلاتی رو به روست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران  افزود: ناگفته نماند ممکن است برخی ها هم سوء استفاده کرده و ارز حاصل از صادرات را به مملکت برنگردانده باشند و این قضیه را نمی توان انکار کرد.

گفتنی است، ادعای رئیس اتاق بازرگانی تهران مبنی بر بازگشت بیشتر ارز صادراتی، در حالی است که ارز 27 میلیارد و 500 میلیون دلار از نزدیک به 42 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور در سال 98، بازنگشته است.