آرشیو سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۶۹۳
فرهنگ
۹

کاغذ اخبار

حذف نام یک اسطوره

حزب دموکرات اورنج کانتی با تصویب یک قطعنامه اضطراری از شورای شهر اورنج کانتی خواست تا نام فرودگاه جان وین را تغییر دهند. اگر از شنیدن این خبر شوکه شده اید، بد نیست اظهارات جان وین را در یکی از مصاحبه هایش در سال 1971 بخوانید و با دیدگاهش درباره سرخپوستان و سیاهپوستان آشنا شوید.

جان وین که اسطوره سینمای وسترن آمریکاست و یکی از قهرمانان پرشور این کشور، تقریبا 50سال پیش در مصاحبه ای تاکید کرده بود که به برتری سفیدپوستان باور دارد و از این که پنج تا 10 نسل پیش از این، سیاه پوستان برده بودند، احساس گناه نمی کند.

حرف هایی که او در این مصاحبه گفته بود و مهر به نقل از ورایتی منتشر کرده، دقیقا اینهاست:  به برتری سفید اعتقاد دارم تا وقتی که سیاهپوستان به حد مسوولیت پذیری تربیت شوند. به دادن اختیار و جایگاه رهبری و قضاوت به این افراد غیرمسوول اصلا باور ندارم. حس نمی کنم با راندن سرخپوستان از این کشور پهناور اشتباه کرده باشیم.

جیران آغاز شد

اسماعیل عفیفه و حسن فتحی، سریال های ماندگار کم نساخته اند. هم عفیفه به عنوان تهیه کننده کارنامه پرباری دارد و هم حسن فتحی به عنوان کارگردان. آنها به زودی ساخت سریال جیران را برای پخش در شبکه نمایش خانگی آغاز خواهند کرد. این دو در کارهای مشترک شان هم گل کاشته اند و سریال هایی ساخته اند که در فهرست بهترین سریال های تاریخ تلویزیون جای می گیرند.

فقط یکی از سه سریال میوه ممنوعه، در مسیرزاینده رود و زمانه که حاصل همکاری مشترک اسماعیل عفیفه و حسن فتحی بوده ، کافی است که به سریال جیران امیدوار باشیم و منتظر پخش سریال جیران بمانیم.

بر اساس توضیحات عفیفه، سال گذشته مجوز ساخت آن صادر شد و بازیگران هم انتخاب شده بودند اما طولانی شدن روند پیش تولید و تاخیر در آغاز فیلمبرداری به ساخت دکور مربوط است. درواقع شیوع کرونا یکی از دلایل تاخیر ساخت این پروژه بود.

جیران یک سریال تاریخی است و ساخت دکور برای سریال های تاریخی زمان می برد.

عفیفه می گوید: داستان این مجموعه درباره یکی از زنان ناصرالدین شاه است و پریناز ایزدیار از اولین بازیگرانی است که برای این سریال انتخاب شده بود.

پیش تولید سریال به مراحل پایانی رسیده و به زودی تصویربرداری آن آغاز می شود.