آرشیو سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۲۲
صنعت و معدن
۳
خبر شرکت ها

لزوم اکتشافات عمقی در معادن

گروه شرکت ها : در آستانه روز صنعت و معدن، مشاور عالی معاون علمی فناوری رئیس جمهور در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» بر توجه به اکتشاف در عمق در حوزه معدن به عنوان مساله ای حیاتی تاکید کرد. دکتر کامبیز مهدی زاده افزود: باید به سمت روش های نوین حفاری در حوزه معدن پیش برویم.

وی با اشاره به غنی بودن کشور از نظر معدنی و تنوع کانی ها در این حوزه گفت: نگاه ما در این باید حوزه تغییر کند و برای اکتشاف و شناسایی ظرفیت های معدنی از ژئوفیزیک هوایی بهره بگیریم.

وی به ظرفیت های ویژه کشور در حوزه معدن اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به اکتشاف و بهره برداری از ظرفیت عناصر نادر و خاکی در حوزه معدن می تواند کشور را از نظر استراتژیک در موقعیت ممتازی قرار دهد، چرا که آینده جهان را بهره مندی از چنین عناصری تعیین خواهد کرد، از این رو باید برنامه ریزی راهبردی حوزه معدن در کشور به این سمت و سو هدایت شود.

مهدی زاده همچنین از آغاز تدوین سامانه اطلس جامع فناوری و نوآوری در حوزه معادن موجود کشور خبر داد و گفت: تکمیل و رونمایی از این سامانه، به اصلاح رویه ها به ویژه در بحث مجوزهای غیرفعال معادن کشور کمک فراوانی خواهد کرد. وی با اشاره بر اهمیت و تنوع معادن کشور بر لزوم ورود معادن مختلف کشور به بورس تاکید کرد. مشاور عالی معاون علمی فناوری رئیس جمهور در ادامه به معرفی دانش «زمین شناسی پزشکی» پرداخت و گفت: این دانش به بررسی تاثیرات عناصر شیمیایی بر سلامت انسان، گیاه و حیوان می پردازد و به همین جهت در اقتصاد سلامت، بسیار اثرگذار است. دکتر مهدی زاده توجه به این دانش به ویژه در حوزه های مختلف کشاورزی، شهرسازی، انرژی، آب و... را حیاتی دانست و لزوم ایجاد این رشته در حوزه آموزش عالی کشور را یادآور شد.

به گفته وی، وجود آنومالی های ژئوشیمیایی همچون سرب، آرسنیک، مس، کانسارهای کرومیتی و... اهمیت ویژه رشته «زمین شناسی پزشکی» را بیش از پیش نمایان ساخته و در شناخت منشا محیطی در سطح ملی و فراملی به ویژه در مناطقی که در پی توسعه هستیم، اهمیتی دوچندان دارد.

مهدی زاده افزود: با وجود اینکه سابقه این رشته در تحقیقات بوعلی سینا نیز دیده می شود، اما تنها یکسری تحقیقات مختصر در حوزه این دانش استراتژیک و راهبردی در کشور صورت گرفته و همین امر، ایجاد این رشته در دانشگاه ها را اجتناب ناپذیر می کند.