آرشیو چهار‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۶۹۴
زندگی: سلامت
۱۴
لاغر شو

سخت تر شدن لاغری با استرس کرونا

مهرداد رحیم زاده

در روزگار کنونی شیوع بیماری کووید - 19 در جهان، هورمون ها و آنزیم های ناشی از استرس به مقدار قابل توجهی در بدن همه ما افزایش یافته است. یکی از مهم ترین این هورمون ها کورتیزول است که ترشح اش در بدن اغلب ما افزایش چشمگیری داشته است. استرس های ناشی از کاهش امنیت شغلی، احساس خطر درگیرشدن خودمان، اطرافیان و کودکان و ماندن در خانه و عدم امکان تفریح و مسافرت به ترشح هر چه بیشتر هورمون کورتیزول (معروف به هورمون استرس) در بدن ما دامن زده است.

به محض این که نگران می شوید، هورمون کورتیزول در خون شما ترشح شده و احساس گرسنگی به شما القا می کند. پیامدش این است که معمولا هوس و اشتها برای خوردن شکر، نمک و چربی را در شما افزایش می دهد، متابولیسم و سوخت چربی را کند می کند و در نتیجه به وزنتان افزوده می شود.

کورتیزول بیش از حد درون خون می تواند به مرور زمان به مقاومت انسولین، از دست رفتن ماهیچه ها، افزایش چربی شکم، بالا رفتن کلسترول و فشار خون بالا منجر شود. این موارد فقط چند نمونه از پیامدهای ترشح کورتیزول بیش از حد در بدن ماست.

نشانه های افزایش هورمون کورتیزول در بدن عبارت است از: عدم توازن، هوس های مکرر برای شکر و نمک، اعتیاد به خوردن، کندی در شروع روز به وقت صبحگاهی، داشتن خواب ناپیوسته، اضطراب، سردرد یا احساس خستگی بعدازظهر، سرگیجه هنگام ایستادن، دشواری در از دست دادن وزن. از دو راه می توان از اثرات منفی کورتیزول خلاص شد:

کاهش سطح کورتیزول: استرس خود را با روش هایی مثل نیایش، مدیتیشن، یوگا، حرکت، تنفس عمیق و خواب خوب تا جایی که می توانید کاهش دهید. وعده های غذایی متوازن بخورید که شامل پروتئین، چربی های سالم، فیبر و سبزیجات کم نشاسته می شود. همچنین گیاهان ضداسترس مثل جینسینگ برای کاهش استرس مصرف کنید.

خنثی کردن اثرات کورتیزول با افزایش هورمون دوپامین: این هورمون بر اثر شادی ها، ورزش، تفریح و حال خوب روحی در بدن ترشح می شود. دوپامین دقیقا برعکس کورتیزول عمل می کند و موجب سوخت بهتر چربی و لاغری می شود.

 سطح پایین دوپامین و شکست لاغری

هر کاری که تصمیم به انجام دادنش می گیرید به اراده شما بستگی دارد. بدون اراده هیچ کاری از طریق شما انجام نمی شود. به نظر می رسد اراده با میزان دوپامین در ارتباط است. اگر میزان دوپامین در مغز شما کم باشد، می تواند از اراده شما بکاهد.

با افزایش میزان دوپامین در بدن، فعالیت بیشتر می شود و سعی بر داوطلب بودن در هر زمینه ای افزایش می یابد. اگر از سطح بالای دوپامین برخوردار باشید توانایی های شما نیز شکوفا خواهد شد و این به دلیل انرژی زیاد شماست. پرداختن به ورزش های مفرح می تواند به میزان سطح دوپامین و کاهش افسردگی کمک کند. همچنین سطوح پایین دوپامین می تواند فکرکردن و متمرکزشدن شما در کارهایتان را مختل کند.

 رژیم دوپامین برای لاغری سریع

در حقیقت این رژیم مثل رژیم های لاغری و کاهش وزن دیگر، برنامه غذایی صبح تا شب خاصی برایتان نخواهد داشت. رژیم دوپامین به نوعی برنامه غذایی اطلاق می شود که به طور همزمان، به بهبود روحیه فرد نیز کمک شایانی می کند.  این رژیم که در کنار لاغرشدن، حالتان را هم خوب می کند و هدف اصلی آن تحریک مغز به ترشح بیشتر دوپامین (هورمون احساس سرخوشی) در کنار کم کردن مواد مضر و چاق کننده در رژیم غذایی است. هر چند مدل های مختلفی از این رژیم در این سال ها معرفی شده اند، اما نکته مشترک تمام آنها استفاده از مواد خوراکی است که تصور می شود باعث ترشح بیشتر دوپامین خواهد شد.

این غذاها شامل ماهی های روغنی سرشار از امگا3، انواع خشکبار و شکلات تلخ، مواد لبنی مثل شیر، ماست، پنیر، گوشت تازه، تخم مرغ، انواع میوه و سبزی و به خصوص موز می شود. البته باید یادآور شد این خوراکی ها کالری زیادی هم دارند و مصرف زیاد آنها باعث چاقی خواهد شد و بهتر است تجویز لازم در این زمینه از سوی یک مشاور تغذیه داده شود.