آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۲
اقتصادی
۴

با اقدام 4/5 میلیون سهامدار برای خرید رکورد استقبال از عرضه اولیه بورس شکسته شد

مدیرعامل شرکت فناوری بورس تهران گفت: تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه ای که دیروز در بورس انجام شد، 4/5 میلیون نفر مشارکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روح الله دهقان در گفت و گو با شبکه خبر اعلام کرد: با توجه به استقبال بیش از اندازه مردم برای خرید سهام عرضه اولیه سیمان تامین در نماد «سیتا1» تعداد مشتریان عرضه اولیه نسبت به سری قبل 50 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در عرضه اولیه قبلی دو و نیم میلیون نفر و در دو عرضه اولیه قبل از آن هر کدام سه میلیون نفر مشارکت کردند اما دیروز استقبال کنندگان از عرضه اولیه، به چهار میلیون و 500 هزار نفر رسید.

مدیرعامل شرکت فناوری بورس تهران گفت: دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هم بیش از 66 هزار واحد رشد کرده و به رکورد بی سابقه یک میلیون و 612 هزار و 889 واحد رسیده است. روند پرداخت در کارگزاری ها گرچه به کندی صورت می گیرد اما برخی کارگزاری ها نسبت به مشتریان خود متعهد شده اند که به ویژه در خرید سهام عرضه اولیه اعتباری به مشتریان می دهند و بعدا مشتریان می توانند حساب خود را شارژ کنند.

دهقان افزود: سیستم پرداخت شاپرک گرچه مشکل داشته اما فکر می کنم تاثیری در عرضه اولیه سهام سیمان تامین نداشته است.

در عین حال، همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه، درباره استقبال مردم از بورس عوامل مختلفی را در تغییر فرهنگ سرمایه گذاری بیان کرد و گفت: جاماندگی بازار سرمایه از بازار های موازی و تغییر سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در کاهش سود بانکی و اوراق بهادار از جمله عواملی است که سیل سرمایه های مردمی را به سمت بازار سرمایه سوق داده است.

همچنین محمود گودرزی؛ معاون بورس تهران از عرضه دو صندوق دیگر پذیره نویسی جدید در عرصه نفت و فولاد خبر داد و گفت: رشد 400 درصدی بورس امسال ناشی از استقبال مردم از سوددهی بازار سرمایه است. اگر سهامداران تصور می کنند که حبابی در ارزش یک سهام بورس وجود دارد بهتر است به فروش آن سهم اقدام کنند.