آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۲
اقتصادی
۴

دبیر انجمن سنگ : بازار صادراتی یک میلیارد دلاری سنگ ایران با تعطیلی 1000 معدن به رقبا واگذار شد

دبیر انجمن سنگ ایران با اشاره به تصمیم غلط وزارت صنعت در سال 92، تصریح کرد: با تعطیلی 1000 معدن سنگ، بازار صادرات یک میلیارد دلاری را هم به رقبا واگذار کردیم.

احمد شریفی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: متاسفانه این روزها از پتانسیل بسیار بالای بخش معدن به ویژه در حوزه سنگ استفاده نمی شود، این در حالی است که بخش معدن آن هم در شرایط فعلی می تواند کمک ویژه ای به اقتصاد کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود دو هزار و 100 پروانه بهره برداری در حوزه معادن سنگ به ثبت رسیده که هزار معدن از این رقم تعطیل شده اند، افزود: این رقم نشان می دهد ظرفیت اسمی ما 30 میلیون تن تولید است اما متاسفانه فقط 10 میلیون تن محصول توسط این معادن تولید می شود که این رقم یک سوم ظرفیت فعلی است.

دبیر انجمن سنگ ایران با اعلام اینکه با حل مشکلات معادن سنگ به طور حتم می توانیم حداقل به 50 درصد ظرفیت تولید در این معادن دست پیدا کنیم، بیان کرد: مصرف داخلی کشور در سنگ حدود هشت میلیون تن است مازاد آن باید صرف صادرات شود. البته بر اساس جدیدترین آمار فقط 600 هزار تن سنگ خام صادر شده که دلیل این امر تشدید مشکلات معادن سنگ و اعمال عوارض 20 درصدی صادرات است.

شریفی ادامه داد: وقتی معادن در داخل کشور بازاری برای فروش محصولات مازاد خود نداشته باشند از طرف دیگر اعمال عوارض هم روند فعالیت را برای آنها مشکل کند به طور حتم روند تعطیلی را طی و قادر به فعالیت نخواهند بود. به نظر می رسد کسی در اعمال سیاست های غلط در بخش معدن پاسخگو نیست و به صورت مقطعی فقط تصمیم غیر کارشناسی گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در سال 92 تصمیم غلط وزارت صنعت با توصیه مشاوران اجرا و عوارض 70 درصدی بر صادرات سنگ اعمال شد، یادآور شد: بعد از یک سال خود وزارت صنعت با تهیه گزارشی ضمن بررسی این موضوع و اعتراض معادن به این نتیجه رسید که عوارض 70 درصدی غلط بوده و آن را صفر کرد. اما سوال اینجاست چرا با مسئولی که تصمیم اشتباهی در اتخاذ عوارض صادراتی می گیرد برخورد نمی شود. این تصمیم اشتباه باعث توقف و بیکاری بسیاری از معادن سنگ کشور گردید و موجب شد تا صادرات 300 میلیون دلاری در سال 97 به 50 میلیون دلار در سال 98 برسد.