آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۲
اقتصادی
۴

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق: دستورالعمل تولید رمز ارزها تصویب شد

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: دستورالعمل تولید رمز ارزها با پیگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این هفته به تصویب هیئت دولت رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی  مویدی، درباره دستورالعمل تولید رمز ارزها گفت: این روزها افراد زیادی درگیر رمز ارزها هستند. دستورالعمل تولید رمز ارزها با پیگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این هفته به تصویب هیئت دولت رسید. با تصویب دستور العمل تولید رمز ارزها از این به بعد فعالان این بخش می توانند برابر آیین نامه ای که به زودی ابلاغ می شود به فعالیت خود  در چارچوب قانون ادامه دهند.

گفتنی است، رمز ارز ها نوعی ارز دیجیتال و مجازی هستند که توسط بخش خصوصی ایجاد شده و فعالیت می کنند. ویژگی برجسته این نوع ارزها غیرقابل ردیابی بودن و امنیت آن می باشد که بر اساس آن، برخی کارشناسان اعتقاد دارند می توان برای دور زدن تحریم ها هم از آن بهره برد. از طرف دیگر، برخی منتقدان رمز ارزها اعتقاد دارند برخی از این رمزارزها توسط نهادهای نظامی آمریکا ایجاد شده و چندان هم قابل اطمینان نیست.

علاوه بر موارد امنیتی که به عنوان یکی مشکلات این حوزه وجود دارد، یکی دیگر از مشکلاتی که این رمز ارزها دارند نیز مربوط به نحوه تولید آن هاست. چراکه مصرف برق بالایی دارند و برخی افراد تلاش می کنند با سوءاستفاده از برق ارزان قیمت موجود، این رمز ارزها را تولید نمایند. در این باره، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در آبان ماه پارسال، گفته بود: «استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز ممنوع است.»

گفتنی است، با وجود اینکه مدت زمان زیادی از مواجهه با رمز ارزها می گذرد، اما اقدام اساسی در رابطه با آن انجام نشده است. البته بانک مرکزی در تیر ماه سال قبل اعلام کرده بود که انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است (و) تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می شود.

با این حال، استفاده از رمز ارزها با استقبال نسبتا خوبی از سوی فعالان اقتصادی مواجه شده و همین موضوع موجب شده تا رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین دستورالعملی برای ایجاد چارچوبی برای فعالیت رمزارزها خبر دهد.