آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۶۹۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۱
ضمایر (آنها)

نرگس آبیار و ستار اورکی عضو اسکار

آکادمی اسکار 819 عضو جدید پذیرفته که نرگس آبیار و ستار اورکی از ایران در میان اعضای سال 2020 آکادمی قرار دارند.

 در کشورهای صاحب صنعت سینما و حتی در جشنواره ها و جایزه های سینمایی هم سهم زیادی نصیب زنان یا رنگین پوست ها نشده است اما موج اعتراضات علیه نژادپرستی که از آمریکا و بعد از مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور آغاز شد، آکادمی را به صرافت انداخته که برای عضو گیری توجه بیشتری به زنان و رنگین پوستان داشته باشد. مهر به نقل از این دی وایر خبر داده که آکادمی اسکار اعضای جدید سال 2020 را با هدف افزایش شمار زنان و رنگین پوستان عضو تا دو برابر معرفی کرد و 819 عضو جدید برای 2020 معرفی شده اند. این اعضای جدید از 68 کشور مختلف به عضویت آکادمی درآمده اند که 36 درصد آنها  از جوامع نژادی متفاوت و 45 درصد زن هستند. سال 2019 آکادمی  از 842 عضو جدید دعوت کرده بود و رقم اعضای خود را به 8594 تن رساند که نسبت به رقم 6446 سال 2015 افزایشی چشمگیر نشان می داد. در سال 2015 حدود 25 درصد اعضای آکادمی را زنان تشکیل داده بودند و این رقم  سال 2020 به 33 درصد رسیده است. رقم نژادهای مختلف نیز از 10درصد به 19 درصد رسیده است.

نرگس آبیار، فیلمنامه نویس و کارگردان و ستار اورکی آهنگساز از سینماگران فعال در سینمای ایران، در فهرست تازه اعضای آکادمی هستند. آنها در کنار هنرمندانی از  کشورهای مختلف 49 درصد  اعضای آکادمی هستند که از کشورهای دیگر به جز آمریکا، عضو آکادمی شده اند.

آبیار به جز سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، از جشنواره هایی در فرانسه، کانادا ، هند و بنگلادش و چند کشور دیگر نیز جایزه گرفته است.  نشان برترین زنان موفق جهان اسلام 2020 پاکستان نیز به نرگس آبیار هدیه شد.

ستار اورکی برای فهرست بلندی از فیلم های سینمایی موسیقی ساخته که از آن جمله می توان به دو فیلم برگزیده اسکار یعنی جدایی نادر از سیمین و فروشنده، به کارگردانی اصغر فرهادی اشاره کرد. اورکی به جز موسیقی فیلم، برای خواننده های متعددی موسیقی ساخته که از آن جمله می توان به علیرضا قربانی، محمد اصفهانی، سالار عقیلی، محمد معتمدی، رضا یزدانی، حمیدرضا حامی و نیما مسیحا اشاره کرد.