آرشیو پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۰۱
زندگی: سلامت
۱۴
کلینیک چاقی

ابدومینوپلاستی برای درمان چاقی مناسب نیست

دکتر شهاب شهابی

   ابدومینوپلاستی یک روش عمل جراحی زیبایی است که برای حذف چربی اضافی ناحیه شکم به منظور سفت کردن عضلات و دیواره قدامی خارجی (فاسیا) شکم استفاده می شود. این نوع عمل جراحی معمولا در بیماران مبتلا به بافت شل یا تضعیف آن پس از بارداری یا به دنبال کاهش وزن عمده استفاده می شود.

اما افراد دارای شاخص توده بدنی بالای 35 و مبتلا به بیماری های زمینه ای و متابولیک مناسب ابدومینوپلاستی نیستند.

در واقع این جراحی نباید به عنوان روشی برای درمان چاقی مفرط یا حذف چربی های احشایی در نظر گرفته شود. چربی های احشایی یا شکمی در بین اندام های بدن انباشته می شود که ابدومینوپلاستی نمی تواند آنها را درمان کند. اما هدف اسلیو معده یا بای پس معده که از روش های جراحی لاغری است، درمان چاقی مفرط و بیماری های متابولیک همراه نظیر دیابت و فشار خون و تغییر رویه زندگی بیمار است.

بیماران در هر یک از این موقعیت ها می توانند به کمک ابدومینوپلاستی شکل شکم خود را زیباتر و صاف تر کنند:

افرادی که در پی جراحی چاقی، ورزش و رژیم لاغری پس از کاهش وزن بسیار، دور شکم شان پوست های اضافه و نافرم آویزان شده است و دارای وزن نسبتا ثابت شده باشند.

پس از بارداری و زایمان های متعدد پوست و عضلات شکم کشیده و شل شده است و همچنین قصد بارداری در آینده را نداشته باشند.

با این حال، خطرات و عوارض ناشی از جراحی زیبایی شکم می تواند جدی یا حتی تهدیدکننده زندگی فرد باشد. هنگام تصمیم گیری برای انجام این جراحی حتما باید خطرات و عوارض بالقوه آن را در نظر گرفت و با توجه به آن تصمیم گرفت. از این رو باید تمام خطرات احتمالی به بیماران اطلاع داده شود. بسیاری از عوارض و خطرات با رعایت اصولی دستورالعمل پس از جراحی قابل پیشگیری است.