آرشیو پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کارشناسان عراقی تاکید کردند: آمریکا متهم ردیف اول ترورها در عراق

کارشناسان عراقی در واکنش به قتل «هشام الهاشمی»، این ترور را توطئه آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن دانستند و به دولت و مردم عراق در باره توطئه های جدیدتر و خطرناک تر کاخ سفید هشدار دادند.

کارشناسان و گروه های سیاسی عراق در واکنش به ترور الهاشمی، اعلام کردند که این اتفاق کار آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی بوده است؛ «سلیمان الفهد» تحلیلگر عراقی، به خبرگزاری تسنیم گفت: من، آمریکا و اسرائیل را متهم این ترور می دانم.

«عامر الفائز» دیگر کارشناس عراقی و عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان این کشور نیز با بیان اینکه آمریکا عامل اصلی بی ثباتی عراق است، گفت: حمایت آمریکا از تروریست ها و برخی طرف ها در عراق، باعث هرج و مرج در این کشور شده است. وی گفت: کمیسیون روابط خارجی پارلمان درباره تداوم سیاست های آمریکا و سایر کشورهای خارجی، به وزارت خارجه عراق هشدار خواهد داد، زیرا خطرناک ترین توطئه آمریکا علیه عراق در حال انجام است. این خط تحلیلی را دیگر کارشناسان و رسانه های عراقی و منطقه ای هم پی گرفته اند و آنها نیز آمریکا را عامل اصلی ترورها در عراق می دادند. به اعتقاد کارشناسان، حتی اگر عناصر داعش هم دست به این جنایت زده باشند، چیزی را عوض نمی کند. زیرا داعش با آمریکا پیوند تنگاتنگ دارد و معمولا در چارچوب منافع این کشور در منطقه عمل می کند.

برخی از منابع نیز اعلام کرده اند، الهاشمی کسی است که در ارتباط با داعش، با دولت و دستگاه امنیتی عراق همکاری کرده است و به همین خاطر، تکفیری های داعش او را کشته اند.

در میان جریان های سیاسی، «گردان های حزب الله عراق» هم طی بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس شواهد موثق، عامل ترور الهاشمی، آمریکا است.

«محمد مرتضی» پژوهشگر و نویسنده سیاسی لبنانی نیز در گفت و گو با شبکه «العام»، گفت که متهم کردن برخی گروه های عراقی به ترور الهاشمی آن هم پیش از انجام تحقیق، بازی قدیمی آمریکاست.

الهاشمی دوشنبه شب پس از یک گفت و گوی تلویزیونی، در خیابان های بغداد به دست دو موتور سوار ناشناس کشته شده است.