آرشیو پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

همکاری نیروی دریایی انگلیس با ائتلاف سعودی در محاصره دریایی یمن

منابع خبری در غرب می گویند نیروی دریایی انگلیس در محاصره ظالمانه دریایی یمن به نیروی دریایی ائتلاف سعودی کمک می کند. این کشور همیشه مدعی دفاع از حقوق بشر، به نیروهای سعودی، اماراتی و بحرینی نحوه محاصره این کشور فقیر آفریقایی را نیز آموزش می دهد.

یمن از سال 2015 به طور کامل و از زمین و آسمان و دریا تحت شدیدترین محاصره ها قرار دارد. محاصره این کشور فقیر و مسلمان توسط ائتلاف سعودی باعث شده قحطی گسترده ای در این کشور به وجود آید و کودکان زیادی به دلیل وارد نشدن دارو و مواد غذایی قربانی شوند. با شروع کرونا این وضع به مراتب بدتر هم شده است. حالا خبر رسیده دولت انگلیس مستقیما در این محاصره نقش دارد. این کشور در حال فروش سلاح به سعودی ها نیز هست.

در این رابطه یک پایگاه خبری غربی روز سه شنبه از همدستی نیروی دریایی انگلیس با نیروی دریایی عربستان، امارات و بحرین و ارائه آموزش های لازم به آنها در زمینه محاصره بنادر یمن پرده برداشت. به نوشته پایگاه «دیلی ماوریک»، نیروی دریایی انگلیس در سپتامبر (مهر) 2015 یک افسر نیروی دریایی امارات متحده عربی را برای آموزش های لازم چهار هفته ای در زمینه نحوه محاصره بنادر یمن به شهر «پورت موث» در جنوب انگلیس دعوت کرده بود. به گفته برخی منابع مطلع، نیروی دریایی کوچک بحرین نیز برای محاصره دریایی یمن به ائتلاف کمک کرده و برخی از نیروهای بحرینی در جریان نبرد در یمن کشته شدند.

به نوشته این منبع خبری، در مارس (فروردین) 2016 نیز افسران نیروی دریایی انگلیس یک دوره یک هفته ای را برای آموزش 15 ملوان سعودی برگزار کردند. نیروی دریایی انگلیس سپس در سپتامبر 2016 تا مارس 2017 نیز دوره ای را برای پرسنل اماراتی و عربستانی برگزار کرد.

«سید احمد الوادایی» از تحلیلگران موسسه «دموکراسی و حقوق بحرین» آموزش های دریایی انگلیس به ائتلاف آل سعود را «شرم آور» خواند. این نشریه در بخش دیگر به دامنه برنامه های آموزشی نیروی دریایی انگلیس در سال 2019 برای نیروی دریایی امارات اشاره کرد و نوشت، شماری از کماندوهای اماراتی در «لیمپستون» در جنوب انگلیس در دوره ای 60 هفته ای نحوه عملیات آبی خاکی و عملیات از بالگرد را فرا گرفتند.