آرشیو پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

نبرد اطلاعاتی آمریکا و چین

اف.بی.آی هر 10 ساعت یک پرونده جاسوسی علیه چین باز می کند

رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) مدعی شده است که هر 10 ساعت یک پرونده جدید ضدجاسوسی علیه چین تشکیل می شود. این صحبت ها عمق رویارویی واشنگتن-پکن را نمایان می کند.

دو سال پیش بود که رویارویی واشنگتن-پکن شدت گرفته و از آن زمان به بعد، با اعمال محدودیت بر واردات کالا و اعمال تعرفه گذاری های سنگین، ابعاد تازه ای یافته است. طرفین واردات برخی کالاها از طرف مقابل را قطع و یا محدود کرده و بر برخی کالاهای یکدیگر تعرفه های سنگین وضع کرده اند، تا جنگ اقتصادی دو کشور بالا بگیرد. با همه گیری بیماری کرونا، یک جنگ تبلیغاتی نیز ضمیمه این جنگ اقتصادی شد و طرفین یکدیگر را به گونه ای برای این بیماری و همه گیر شدنش متهم می کردند.

اما این ها تمام ماجرا نیست و حالا خبرهایی از جنگ اطلاعاتی این دو کشور می رسد؛ «کریستوفر ری»، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، در اندیشکده راستگرای «هادسن» ادعا کرد که دولت چین کارزاری چند لایه و چند وجهی را علیه آمریکا آغاز کرده و با هدف قرار دادن شهروندان خود در خارج از این کشور، از آنان می خواهد که به چین بازگردند.»

به گزارش ایرنا، ری گفته است: «به طور متوسط هر 10 ساعت یک پرونده ضدجاسوسی مرتبط با چین تشکیل می دهیم و تقریبا نیمی از 5 هزار پرونده ضدجاسوسی جاری در آمریکا مربوط به چین است.» او همچنین، آن طور که ایسنا از روزنامه «گاردین» نقل کرده است، عملیات ضد اطلاعات پکن را بزرگترین و طولانی ترین تهدید علیه اطلاع رسانی و مالکیت معنوی کشور آمریکا و علیه اقتصاد آمریکا، خواند.