آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۹
اقتصادی
۴

کارشناس صنعت خودرو: 60 درصد بهای تمام شده خودرو ربطی به نرخ ارز ندارد

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، حدود 50 تا 60 درصد بهای تمام شده یک خودروی ساخت داخل، تاثیری از افزایش یا کاهش بهای ارز در کشور نمی گیرد.

حسن کریمی سنجری در  گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طی سه ماه اخیر نرخ ارز بیش از 30 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: بررسی بازار و مقایسه قیمت خودرو در همین مدت اخیر نشان می دهد که قیمت خودرو در حدود 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: طبق روال معمول بازار ایران، در شرایط تورمی همه کالاها به ویژه آن هایی که ماهیت دارایی ثابت دارند، متناسب با افزایش نرخ ارز مشمول افزایش قیمت می شوند. گذشته از افت ارزش پول ملی در کشور، آنچه که بسیار حائز اهمیت است، این است که در حال حاضر به جهت حفظ ارزش دارایی ها، ارز نیز در کشور ماهیت دارایی ثابت پیدا کرده است که این باعث شده بر قدر و ارزش آن افزوده شود.

کارشناس صنعت خودرو گفت: برخی به اشتباه قیمت گذاری خودروی ساخت داخل را بی رابطه با افزایش نرخ ارز می دانند، اما این استدلال در شرایطی درست است که توان تولید خودرو به میزان نیاز بازار و حتی بیش از آن مهیا باشد که در این صورت هم باید گفت تنها سهم حقوق و دستمزد و البته بخش هایی از قیمت تمام شده خودرو (که از نرخ ارز تبعیت نمی کنند) را باید از تورم قیمت خودرو کم کرد. در حقیقت حدود 50 تا 60 درصد بهای تمام شده یک خودروی ساخت داخل، تحت تاثیر ارز نیست و اصولا تاثیری از افزایش یا کاهش بهای ارز در کشور نمی گیرد.

کریمی سنجری تصریح کرد: اما در شرایطی که خودروساز نمی تواند به اندازه نیاز بازار، خودرو تولید و عرضه داشته باشد، قیمت خودرو نیز در همان بازار تحت تاثیر پارامترهای دیگر علاوه بر نوسان نرخ ارز قرار خواهد گرفت که آن، تحدید عرضه خودرو به بازار است. بیش از دو سال است که از یک سو تورم و از سوی دیگر برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، سبب شده تا قیمت خودرو متناسب با افزایش نرخ ارز در بازار رشد کند.