آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۹
اقتصادی
۴

وزارت صمت: نان گران نمی شود

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر اینکه دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت نان ندارد، گفت: تا زمانی که یارانه پرداخت می شود قیمت نان گران نخواهد شد.

محمدرضا کلامی در گفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دولت هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت نان ندارد، اظهارداشت: علیرغم افزایش خرید تضمینی گندم که به منظور حمایت از کشاورزان صورت گرفته، افزایش قیمتی برای نان در سال جاری در نظر گرفته نشده و نرخ نان همان قیمت تعیین شده در سال گذشته است.

وی تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با هزینه های جانبی در سال 99 بالغ بر 2700 تومان تعیین شده و این در حالی است که مصرف سالانه گندم در کشور 11 میلیون تن است که 9/5 میلیون تن از آن یارانه ای است و 80 درصد از 9/5 میلیون تن گندم یعنی حدود 7/5 تا هشت میلیون تن گندم به صورت یارانه ای و با نرخ هر کیلوگرم 665 تومان در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه 20 درصد دیگر از 9/5 میلیون تن گندم به صورت یارانه ای اما با نرخ هر کیلوگرم 900 تومان در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد، تصریح کرد:  حدود 80 درصد نانوایی ها گندم یارانه ای با نرخ 665 تومان دریافت می کنند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد این نانوایی ها حدود 850 تومان است.

 کلامی افزود: 20 درصد الباقی که گندم با نرخ نیمه یارانه ای 900 تومان به آنها تعلق می گیرد قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد این دسته از نانوایی ها حدود 1350 تا 1/400 تومان است؛ بر این اساس قیمت هر کیسه آرد 40 کیلوگرمی برای نانوایی هایی که آرد یارانه ای (665 تومان) می گیرند حدود 33 تا 35 هزار تومان است و قیمت هر کیسه آرد 40 کیلویی برای نانوایی هایی که آرد نیمه یارانه ای 900 تومانی می گیرند بر اساس کیفیت و درصد سبوس گیری آن بین 52 تا 56 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه به دنبال افزایش قیمت گندم، دولت یارانه نان را افزایش داد، تصریح کرد:  افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و نرخ نان تعیین شده در سال قبل برای امسال نیز لازم الاجرا است. هر نانوایی که به جای دریافت نرخ مصوب، نرخ های بالاتری از مشتریان دریافت کند متخلف است و با آن برخورد می شود.