آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۹
اقتصادی
۴

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: پیشنهادی برای قطع ارتباط کالاهای اساسی با گرانی نرخ ارز

یک کارشناس اقتصادی گفت: باید ارتباط معیشت مردم و تامین نیازهای اساسی آنها را از افزایش نرخ ارز جدا کنیم، و این روش هم با کارت هوشمند سبد کالا امکانپذیر است.

میثم پیله فروش در گفت وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به نظر می رسد ریشه تورمی که با آن مواجه هستیم کسری بودجه دولت و روشی است که دولت برای جبران کسری بودجه انتخاب کرده است .

وی با بیان اینکه در مواجهه با کسری بودجه چند کار می توان انجام داد افزود: اول آنکه منابع جدید مالی برای دولت تعریف شود، قطعا با حذف معافیت های مالیاتی، افزایش پایه های جدید مالیاتی و مالیات گرفتن از کسانی که بابت کار نکرده ثروت به دست می آورند به راحتی می شود برای دولت پول ایجاد کرد اما دولت این مسیرها را دنبال نکرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما از آن طرف هم می شد با کارا کردن هزینه ها بخشی از هزینه های دولت را مدیریت کرد که این کار هم انجام نشد، حتی در سه ماه اخیر هزینه ها را هم افزایش دادند در نتیجه به سراغ راحت ترین راه رفتند که آن هم تامین مالی از طریق افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی است که خود را به صورت تورم نشان می دهد.

پیله فروش اضافه کرد: البته به نظر می رسد در ته ذهن برخی دولتی ها این است که همه این کارها بی فایده است و ما برای آنکه کسری بودجه خود را جبران کنیم، چاره ای نداریم جز آنکه با شیطان بزرگ بیعت کنیم تا همه مسائل ما حل شود.

به گفته وی، باید ارتباط معیشت و زندگی روزمره مردم و تامین نیازهای اساسی آنها را از افزایش نرخ ارز جدا کنیم و این روش هم با کارت هوشمند سبد کالا امکانپذیر است، ما زیرساخت های کارت ملی و شبکه بانکی اینترنتی را در کشور داریم بنابراین تامین نیازهای اساسی مردم امکانپذیر است تا مردم مطمئن باشند هر اتفاقی بیفتد دسترسی آنها به نیازهای اساسی با قیمت های مطمئن، تضمین شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر ما این کار را نکنیم و قدرت مقاومت مردم را از بین ببریم، در نتیجه کشور هم نمی تواند در مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کند، رکن مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی افزایش قدرت مقاومت مردم است که متاسفانه از سال 97 بارها به دولت و مجلس این تذکر داده شده است اما گوش نکردند.