آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۳۱
روند
۱۴

شاخص های بازار سرمایه به کدام سو می روند؟

سرنوشت شاخص در دست ETF های دولتی

محمدحسین کیانی (تحلیلگر بازار سرمایه)

این روز ها در بازار، سهم های بزرگ و به اصطلاح شاخص ساز با لیدری چند شرکت بزرگ تمام نگاه ها را به خود جلب کرده اند. به منظور بررسی روند کلی بازار، شاخص 30 شرکت بزرگ که همبستگی بالایی با شاخص کل دارد، شاخصی مهم محسوب می شود. روند حرکت این شاخص همواره کانالیزه بوده و در یک سال اخیر با قدرت سقف کانال ها را شکسته و به سمت اهداف بالاتر صعود کرده است.

با توجه به شکست سقف کانال، هدف بعدی این شاخص حوالی 108500 واحد است و هدف بعدی آن که محل تلاقی سقف کانال صعودی موازی و تراز 3.618 فیبوناچی است، حوالی 135 هزار واحد خواهد بود. ذکر این نکته ضرروی است که با به تاخیر افتادن عرضه صندوق های دارا دوم و سوم (ETF) یا حتی لغو عرضه این صندوق ها شوک سنگینی به بازار تحمیل خواهد شد. در صورت اصلاح، این اصلاح حدودا 10 الی 20 درصد از لحاظ قیمتی خواهد بود. بنابراین می توان گفت با توجه به شرایط حمایتی از سهم های بزرگ مخصوصا سهم های موجود در ETFهای دولتی بازدهی 20 درصد در کوتاه مدت و 55 درصدی در میان مدت برای این سهم ها حاصل می شود.

نسبت شاخص کل به شاخص هموزن:

با بررسی نمودار نسبت شاخص کل به شاخص هموزن که نشان دهنده تغییرات سهم های کوچک و متوسط بازار است، می توان نزدیک ترین مقاومت برای این نمودار را 79/ 3 واحد در نظر گرفت. مقدار نمودار این نسبت فعلا حوالی 68/ 3 واحد است که به نظر می رسد همچنان می توان انتظار رشد سهم های شاخص ساز تا 15 الی 20 درصد دیگر را داشت.