آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹، شماره ۳۷۶۳
جامعه
۹
یادداشت

شهروندان قبل از ورود از وضعیت ایمنی ساختمان ها مطلع شوند

علیرضا دباغ

متاسفانه آتش سوزی اخیر در کلینیک سینا در تهران منجر به مرگ چندین نفر و زخمی شدن عده دیگری از شهروندان شد و خسارت های زیادی نیز به بار آورد. بار دیگر به مردم اعلام شد ساختمانی که دچار آتش سوزی شده، قبلا اخطار ایمنی گرفته است؛ آن هم نه فقط یک بار. آیا درست این نیست که شهروندان قبل از حضور در ساختمانی که شرایط ایمنی کافی ندارد، از وضعیت ایمنی آن مطلع شوند؟ 

پیشنهاد من این است که شهرداری ها در تمام کشور، سامانه ای را برای شهر خود ایجاد کنند و در چند مرحله به تکمیل اطلاعات آن بپردازند. در این سامانه در مرحله اول، ساختمان هایی مانند مراکز تجاری، تفریحی، درمانی، آموزشی و دیگر ساختمان های مهم و محل مراجعه مردم که وضعیت ایمنی مناسبی ندارند یا اخطار ایمنی گرفته اند، با ذکر نام و نشانی، برای شهروندان مشخص شوند. ضمن اینکه از طریق روزنامه، سایت های اینترنتی، صداوسیما و دیگر ابزار، ایجاد چنین سامانه ای اطلاع رسانی شود. لازم است چنین سامانه ای به صورت آنلاین و آفلاین برای شهروندان قابل دسترسی باشد. البته شهرداری ها تا قبل از راه اندازی مرحله نخست این سامانه می توانند برچسب وضعیت ایمنی را نیز در محل چنین ساختمان هایی  نصب کنند. 

در مرحله بعد، ساختمان های مسکونی و مغازه ها نیز به این سامانه اضافه شوند و در مرحله سوم، کلا وضعیت یا نمره ایمنی همه ساختمان ها با ذکر مشخصات لازم و زمان تهیه این اطلاعات، در سامانه، به روزرسانی شود. شهروندان شایسته آن هستند که از وضعیت ایمنی ساختمان های محل مراجعه خود، توسط مسئولان از قبل مطلع شوند تا اگر به هر دلیلی و تحت هر شرایطی این ساختمان ها، باز و مورد استفاده باشند، نسبت به حضور یا عدم حضور خود در ساختمان هایی که ایمنی مناسبی ندارند، با آگاهی کافی تصمیم گیری کنند. در چنین شرایطی، می توان انتظار داشت که افراد بیشتری تصمیم مناسب تری بگیرند و در صورت بروز رویدادهای ناشی از ناایمنی ساختمان ها، کمتر دچار چنین تلفات و صدماتی شویم.