آرشیو سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۳۴
فرهنگ و هنر
۲۵
خواندنی

عادت های عجیب هنرمندان: آگاتاکریستی

گاز زدن به سیب در وان حمام

دنیای اقتصاد : معمولا هنرمندان از روحیه خاصی برخوردارند. رفتارهایی از خودشان بروز می دهند که گاهی بسیار عجیب است؛ زندگی نامه هنرمندان جهان پر است از این رفتارها. از این پس در همین ستون به صورت موردی به مهم ترین عادت ها و رفتارهای خاص هنرمندان خواهیم پرداخت. برای اولین شماره سراغ آگاتا کریستی رفته ایم. نویسنده انگلیسی داستان های جنایی و ادبیات کارآگاهی که در سال 1976 در 86 سالگی درگذشت و تقریبا تمام کتاب هایش در ایران ترجمه شده است.

او هر وقت به حمام می رفت سیبی را با خود به داخل وان می برد و درحالی که به معمای قتل داستانش می اندیشید به آن گاز می زد. آگاتا کریستی در زندگی نامه ای به قلم خودش، تاکید می کند که حتی پس از نوشتن 10 کتاب، باز هم خودش را یک «نویسنده به تمام معنا» نمی داند. او می نویسد: «جالب اینکه از کتاب هایی که بلافاصله بعد از ازدواجم نوشتم چیز زیادی یادم نمی آید. گمانم آن قدر از حضور در زندگی روزمره لذت می بردم که نوشتن صرفا کاری بود برای سرگرم شدن. هرگز جای معینی که برای نوشتن به آن پناه ببرم نداشتم.» این موضوع باعث مشکلات بی پایان او با خبرنگارهایی بود که طبیعتا می خواستند عکس این نویسنده را پشت میز کارش بگیرند، اما چنین جایی واقعا وجود نداشت! خودش می نویسد: «تنها چیزی که لازم داشتم یک میز مناسب و ماشین تحریر بود. کابینت روشویی مرمری اتاق خواب جای خوبی برای نوشتن بود. میز اتاق غذاخوری در ساعات بین غذا هم همچنین.»

 او در جای دیگری می نویسد: «خیلی از دوستانم می گویند: نمی فهمیم تو کی کتاب هایت را می نویسی؟ چون هیچ وقت تو را در حال نوشتن ندیدیم. احتمالا رفتار من بیشتر شبیه سگ هایی است که استخوان به دهان به گوشه ای پناه می برند. آنها به شکلی مخفیانه از بقیه جدا می شوند و تا نیم ساعت کسی نمی بیندشان. بعد با اعتماد به نفس کامل و لب و لوچه کثیف بر می گردند! من هم همان کار را می کنم. در آغاز هر کتاب کمی معذب هستم، اما همین که بتوانم خودم را خلاص کنم و در را ببندم و نگذارم کسی مزاحمم شود، دیگر می توانم با سرعت کامل جلو بروم و در نوشته هایم کاملا غرق شوم.»