آرشیو چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۱۳
اقتصادی
۴

وزیر راه و شهرسازی مدعی شد: بازار اجاره مسکن به ثبات رسید

وزیر راه و شهرسازی اخذ مالیات از خانه های خالی را زمینه ساز ورود این واحدها به بازار مصرف اعلام کرد و مدعی شد: بازار اجاره مسکن به ثبات رسید.

محمد اسلامی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابه با کرونا بابت کنترل بازار اجاره، گفت: این مصوبه بازار پرالتهاب اجاره مسکن را کنترل کرده است. در همین زمینه و براساس گزارش های روزانه، تاکنون آژانس های املاک در همه مناطق از این مصوبه تبعیت کرده اند و طبق رصدهای انجام گرفته معاملاتی که در آژانس ها ثبت شده، نشان دهنده کنترل و ایجاد ثبات در این بازار است.

به گزارش تسنیم، وی همچنین اظهار کرد: اخذ مالیات از خانه های خالی زمینه ساز عرضه و یا فروش واحدهای مسکونی خالی در کشور خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه های خالی سامانه را بارگذاری کرده تا با شناسایی واحدهای خالی برای مالکان آنها برگه مالیاتی ارسال کند. این مالیات برای ایجاد بازدارندگی است تا مالکان این واحدها را هرچه سریع تر به بازار عرضه کنند.

البته در حالی که وزیر راه و شهرسازی از مهار التهاب بازار اجاره سخن گفته است، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور معتقد است با هیاهو و شعار نمی توان بازار اجاره را کنترل کرد بلکه باید یک برنامه جامع و عملیاتی و اساسی در این حوزه طراحی شود.

فرشید پورحاجت در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه در بحث اجاره هر سال دولت وعده های مختلفی از جمله پرداخت تسهیلات و یا اقدامات لازم برای کاهش نرخ های اجاره مطرح می کند اما تاکنون این اقدامات به مرحله اجرایی و یا عملیاتی نرسیده است.

وی افزود: چندی پیش دولت طرحی در قالب پرداخت تسهیلات به مالکان و مستاجران مطرح کرد اما مراحل اجرایی آن تاکنون عملیاتی نشده و تصمیمات بانکی هم در این زمینه هنوز گرفته نشده است .

دبیر انجمن انبوه سازان کشور ادامه داد: با هیاهو و شعار نمی توان بازار اجاره را کنترل کرد بلکه باید یک برنامه جامع و عملیاتی و اساسی در این حوزه طراحی شود.

پورحاجت اضافه کرد: متاسفانه نظارت مجلس بر دولت بسیار ضعیف بوده و از سوی دیگر نمایندگان و یا مدیران مسکنی در بسیاری از جلسات شورای عالی مسکن که باید هر 15 روز یکبار برگزار شود، حضور نمی یابند.