آرشیو چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۱۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

افزایش روزانه تنش ها بین چین و آمریکا پکن هم واشنگتن را تحریم می کند

در اوج تنش های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین چین وآمریکا که نگرانی از وقوع یک «جنگ نظامی» را نیز به وجود آورده، پکن تصمیم به تحریم چند شخص و شرکت آمریکایی گرفته تا اقدام متقابلی برای تحریم های واشنگتن باشد. تنش ها بین دو کشور با سرعت بالایی در حال افزایش است.

تقریبا از همان بدو ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید، رویارویی واشنگتن-پکن شدت گرفت. ابتدا این رویارویی که به شکل اعمال محدودیت برای واردات کالا و تعرفه گذاری های سنگین بود، رنگی اقتصادی داشت. پکن و واشنگتن با همه گیری بیماری کرونا اما وارد یک جنگ تبلیغاتی سنگین هم شدند.

این دو در حوزه نظامی و سیاسی نیز یکدیگر را به شدت تهدید می کنند؛ یک نمونه آن را می توان در ناوکشی های طرفین در آب های بین المللی جست و جو کرد و اختلاف شدید واشنگتن و پکن بر سر حق حاکمیتی چین بر بخش عمده ای از دریای چین جنوبی. البته جنگ دیپلماتیک بین آمریکا و چین را نیز نباید از قلم انداخت، این دو با ایجاد محدودیت برای دیپلمات های یکدیگر، یک کارزار دیپلماتیک نیز به راه انداخته اند. اقدامات جاسوسی طرفین هم جای خود را دارد که هر از گاهی خبری از آن هم منتشر می شود.

در حالی که جدیدترین رویارویی چین با آمریکا، دعوای این دو کشور بر سر حق حاکمیت پکن بر مناطق بزرگی از دریای چین جنوبی است که تایوان، فیلیپین، ویتنام، بروئنی و مالزی نیز ادعای مالکیت بر آن را دارند؛ چین اعلام کرده تصمیم به تحریم چند شخص و نهاد آمریکایی را گرفته است. به گزارش ایسنا از خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرده، پکن شرکت تسلیحات سازی «لاکهید مارتین» آمریکا را به دلیل فروش سلاح به تایوان تحریم می کند. گفتنی است چین و آمریکا بر سر تایوان نیز با هم اختلافات اساسی دارند.

خبر دیگر از چین این که، در میانه این رویارویی بزرگ پکن و واشنگتن، جت جنگنده «چنگدو جی-20» چین که سومین جنگنده نسل پنجم جهان به شمار می آید وارد تولید انبوه شد.

به گزارش فارس، با برطرف شدن مشکلی که این جنگنده داشت، ارتش چین سفارش بزرگی را برای این جنگنده داده که جتی رادارگریز است. مسئله ای که قطعا خوشایند آمریکا و متحدان شرقی اش نیست.